Yo-kai Watch

Yo-kai Watch

Omsider har den største utfordreren til Pokémon kommet til vesten, og selv om vi ikke kjenner til legendene om yokaiene, har vi ikke noe problem med å slåss med dem...

Siden debuten i 2013 har Yo-kai Watch blitt en skikkelig hit i Japan, og Yo-Kai Watch 2 solgte faktisk bedre enn Pokémon Alpha Sapphire og Omega Red i 2014. Nå som det tredje spillet er underveis til hjemmemarkedet har dessuten Nintendo og Level-5 besluttet å rette blikket mot Vesten. I første omgang er det snakk om en engelsk utgave av det første spillet.

Ved første øyekast virker Yo-kai Watch som en blåkopi av nettopp Pokémon, da man løper rundt i en verden bebodd av diverse monstre du kan fange eller slåss mot. Så hvordan skiller dette seg ut fra Pokémon? Vel, for det første er bakgrunnshistorien naturligvis annerledes.

Legendene som yokai-vesenene har eksistert siden oldtiden, og de er en stor del av japanske folkeeventyr. Det dreier seg om overnaturlige ånder og monstre, som kommer i mange ulike former. Demoner, dyr, mennesker og til og med statiske gjenstander er representert. Yokai-vesener har overnaturlige evner, og ofte muligheten til å endre form, men det er ikke gitt at vesenene er onde av natur. Normalt er de imidlertid usynlige for vanlige mennesker, slik at de kan bevege seg fritt rundt og skape kaos dersom de ønsker det. Heldigvis er de fleste av dem fredelige, men når det skjer merkelige ting har en yokai som regel skylden.

Yo-kai Watch gir disse gamle legendene en ny look ved å vikle dem inn i et Pokémon-lignende spill.

På begynnelsen velger du mellom å være en gutt eller en jente. Utover dette er det ikke mulig å tilpasse figuren din, men du får lov til å velge ditt eget navn. Siden det er sommerferie, i spillet altså, bestemmer du deg for å dra ut for å fange insekter. Ikke spør oss hvorfor. På vei inn i skogen kommer du over et hellig tre, om overraskende nok har en kapselmaskin i bunnen. Når maskinen begynner å lage lyder, og en stemme spør etter hjelp fra deg, vinner nysgjerrigheten og eventyrlysten din over frykt og skepsis. Du åpner maskinen og møter et lite yokai-spøkelse kalt Whisper. Han gir seg selv jobben som butlere din, og følger deg gjennom resten av spillet. Han gir deg også en slags klokke, en "Yokai Watch", som lar deg søke opp overnaturlige ting i omgivelsene. Rent praktisk er det snakk om en liten radar oppe til høyre på skjermen, som advarer deg når du er nærme en yokai. Da kan du bytte til yokai-linsen og skanne området med stylus-pennen til 3DS-konsollen. Når du møter en yokai må du følge den med stylusen til en måler er fylt opp, og deretter starter et kamp eller en samtale.

Yo-kai WatchYo-kai Watch

Kampsystemet er der Yo-kai Watch skiller seg mest fra Pokémon. Her trenger du nemlig ikke velge angrep for monstrene dine i et turbasert oppsett, ettersom yokai-vesnene dine klarer seg fint på egenhånd. Du kan derimot bedre sjansene dine ved å tappe på "soultimate" på den nedre skjermen. Da starter et veldig raskt minispill av varierende type (der du for eksempel skal poppe såpebobler), og klarer du målet vil yokaien din lade opp og slippe løs et kraftig spesialangrep. Frustrerende nok hender det imidlertid at kampen er over før du fullfører minispillet, og det eneste du tar med deg videre da er at du må være raskere neste gang.

Som i Pokémon Safari kan du også gjøre et forsøk på å bli venn med yokaiene du møter, fremfor å slåss mot dem. Du må i så fall gi dem mat for å friste til et partnerskap, og er du heldig tilbyr de medaljen sin tilbake som et symbol på dere nybakte vennskap. Er du uheldig spiser de maten uten at kampen unngås av den grunn. Som regel vil den imidlertid bli lettere hvis man gir dem en matbit først. Når du vinner kamper blir du for øvrig belønnet med penger, mat, erfaringspoeng og andre gjenstander, samt medaljen til yokaien du beseiret. Fra nå av er dere venner, og du kan tilkalle vesenet til kommende basketak. Til forskjell fra i Pokémon-serien stapper du imidlertid ikke vesenene ned i små baller, men lar dem heller vandre fritt frem til du trenger dem. I Pokémon er slagordet Gotta Catch 'Em All, mens her er det mer snakk om "befrending" them all...

Etterhvert som du skaffer deg flere medaljer går du over grensen på seks. Flere kan du ikke bære med deg. Medaljene lagres imidlertid i Yo-Kai Medallium-boka di, som du kan plukke opp på soverommet ditt eller i en butikk for å gjøre endringer på det aktive utvalget.

Yo-kai WatchYo-kai Watch
Yo-kai WatchYo-kai Watch

Totalt skal det være over 200 yokaier å bli venner med (enten de vil eller ikke), inkludert de sjeldne "legendariske" vesenene. De fleste kan bli funnet med radaren din, men enkelte krever at du gjennomfører et oppdrag først. Når du har samlet ett gitt sett med vanlige medaljer belønnes du også med legendarisk yokai, og hvis du ønsker kan du bli venn med flere yokai av samme type. De ha kanskje samme utseende, men personlighetene deres varierer.

Du kan altså ha seks yokai tilgjengelig til enhver tid. I kamper kan bare tre av dem sendes ut samtidig, men det er lekende lett å bytte dem ut underveis. Dette gjøres med det såkalte Yo-Ki-hjulet på den nedre skjermen. Å ha tre yokaier i aksjon er en nødvendighet, ettersom vesenene du møter stort sett har med seg et par venner de også. Hvem av de seks du velger å bruke, og når du roterer dem, er naturligvis opp til deg. Du kan også diktere hvem hver av dem skal angripe hvis du ikke bare vil se på mens de bestemmer selv. Etter hver match blir uansett alle seks belønnet med XP.

Yokai kan utvikle seg til kraftigere versjoner av seg selv hvis de når et visst nivå. De kan også forvandles ved bruk av spesielle "items" og de kan ofte smelte sammen med andre yokaier. Det finnes dessuten åtte forskjellige klasser, Eerie, Slippery, Brave, Mysterious, Shady, Heartful, Charming og Tough, som alle har sine egne styrker og svakheter. Å sette yokaier opp mot hverandre fungerer litt som en mer omfattende variant av stein-saks-papir, og kombinasjonen av flere ulike klasser er derfor en sikker vinner.

Som du skjønner er det mye å sette seg inn i for en ny spiller, og i starten bombarderes du med informasjon. Det viktige her er ikke å få med seg absolutt alt, men å finne dine egne strategier og din egen spillespil. Du kan alltids gå tilbake til Yo-Kai-padden din senere, altså nettbrettet ditt, som har all informasjonen Whisper har gitt deg lagret.

Til forskjell fra i Pokémon-serien virker det helt passende for barn i tiårsalderen å spille dette på egenhånd. Spillet er satt til tettstedet Springdale, som kan utforskes i ditt eget tempo. Innbyggerne er både mennesker og yokaier, og mange av dem har oppdrag å tilby som du kan bryne deg på. På denne måten får man noe å gjøre når man ønsker en pause fra hovedoppdragene.

Hovedhistorien består for øvrig av elleve kapitler, og uten å skulle røpe for mye kan jeg si at det faller på deg å redde Springdale. På tross farene er imidlertid spillet preget av en lett og humoristisk tone. Noe av årsaken ligger nok i at Yo-Kai Watch er laget for et yngre publikum. Noen ganger kommer dette frem på en nesten overtydelig måte, for eksempel når Whisper skryter av deg fordi du ventet på grønt lys før du krysset veien. Trafikksikkerhet er tross alt viktig, selv hvis du har en demon-yokai jagende etter deg.

Yo-kai WatchYo-kai Watch
Yo-kai WatchYo-kai Watch

Med tanke på grafikken er Springdale en fornøyelse å besøke. Det visuelle holder et så høyt nivå som 3DS-konsollen takler, og alt flyter mykt og godt. Dessuten er det ingen lastetider, og både musikken og dialogene har et unikt særpreg. På tross av at spillet er designet for barn holder humoren et høyt nivå, med mange små detaljer kun voksne vil forstå.

Med sitt unike kampsystem, sin åpne verden og denne mer humoristiske vinklingen, har Yo-Kai Watch nok særpreg til å skille seg ut fra andre monstersamlende JRPG-spill (les: Pokémon), og man kan spørre seg om hvorfor det tok så mange år før denne serien ble dyttet i retning vesten.

Som tidligere nevnt er yokai-legendene dypt forankret i japansk historie og kultur. Det finnes ikke engang en skikkelig oversettelse av ordet, og japanerne vil fortelle deg at "en yokai ganske enkelt er en yokai". Mange av navnene er også basert på japanske ordspill, som ikke lar seg oversette. Dette betyr imidlertid ikke at spillet er uegnet for det vestlige markedet. Greit nok, vi kjenner kanskje ikke til alt yokaiene representerer. Greit nok, de ser litt rare ut, og vi skjønner ikke alle vitsene. Likevel kan vi kose oss med Yo-kai Watch, og kanskje lære litt om japansk kultur samtidig.

7 / 10
+
Innovativ bruk av touchskjermen. Unikt kampsystem. En generøs åpen verden. Flott grafikk. God humor. Mass å ta seg til.