Norsk
Gamereactor
forspill
Watch Dogs

Watch Dogs

Vi forlot det travle Gamescom-messegulvet et øyeblikk, for å teste et av årets desidert mest etterlengtede spill med våre egne hender. Jepp, vi har prøvd Watch Dogs...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg føyer meg inn i rekken med alle de andre. Helt siden den første visningen på E3 i fjor har Watch Dogs være blant spillene jeg har ventet mest på. Kroppen var derfor fylt med spenning da jeg ble invitert til et hotell i sentum av Köln, for en prøvespilling av både enspilleren og flerspilleren i det lovende hacker-spillet.

Mens en overivrig PR-agent hvisket en masse instruksjoner i øret mitt griper jeg tak i PS4-kontrolleren, og kaster meg rett ut i det. Jeg befinner meg på fortauet i en av Chicagos mange travle gater, i skoene til Aiden Pearce. Hacking er som kjent en stor del av spillet, og jeg får stadig tilbud om å hacke tilsynelatende tilfeldige forbipasserende for personopplysninger. Skal jeg virkelig få kontroll må jeg likevel bryte meg inn i det lokale CtOS-systemsenteret, som åpner opp bydelens fulle potensiale.

Watch Dogs

Datasenteret ser ved første øyekast ut som et alminnelig varehus, som riktig nok har et usedvanlig høyt sikkerhetsnivå. På tross av rikelig med hackemuligheter og alternative ruter, lykkes jeg ikke i å snike meg usett inn, og jeg måtte til slutt ty til fysisk vold og skytevåpen. Heldigvis var jeg utstyrt med en heftig assault-rifle, så vaktene hadde ikke så mye å stille opp med. Kampen utspilte seg som nokså alminnelig coverbasert skyting, som hverken imponerte eller skuffet allverden. Jeg hadde nok derfor holdt meg litt mer i skyggene hvis jeg skulle prøvd på nytt.

Dette er en annonse:

Idet jeg hacker CtOS-sentere avsløres en interessant mekanikk med overvåkningskameraene. Jeg kan ikke komme meg fysisk inn i bygningen, men jeg kan skanne rommene innenfor. Så lenge det er fri sikt kan jeg hoppe fra det ene kameraet til det andre, helt til jeg når senterets hjerte, nemlig mainframe-terminalen. Den samme hoppingen dukker også opp i det neste sideoppdraget, der jeg følger en CtOS-datalinje langs en murvegg og inn i en leilighet. Derfra kunne jeg smuglytte på en samtale og oppdage beboernes skumle planer.

Watch Dogs

Disse hackeroppgavene fungerer på en måte som collectibles, men de kan også føre til andre såkalte Vigilante-oppdrag. Disse sideoppdragene aktiveres når du er på rett sted til rett tid, men du kan også finne dem ved hjelp av smuglytting og andre listige knep. Jeg støtte på en av de enklere variantene da jeg tok turen til den lokale våpenhandleren. Han var nemlig iferd med å bli ranet, og som den pliktoppfyllende borgeren jeg er tok jeg loven i egne hender.

Å utføre Vigilante-oppdrag og andre sideoppdrag gir deg såkalte Reputation-poeng. Disse avgjør hvordan folk rundt deg oppfatter deg. Er du dypt inne på det røde området er det sannsynlig at bekymrede borgere ringer politiet når de ser deg pønske på noe. Er du derimot i det blå området kan det hende de hjelper de med å nå målet ditt. Et velkjent system for folk som har spilt Mass Effect eller Infamous, men produsenten understreker at det ikke er snakk om et svart/hvitt-mortalsystem, men heller en mer raffinert ordning.

Dette er en annonse:

På vei mot nok et sideoppdrag oppdaget jeg en av Aidens mest sentrale egenskaper, nemlig focus. Med focus kan du bremse tiden og hacke diverse gjenstander neste øyeblikkelig. Det skiller seg ut fra andre spill som har hatt lignende systemer, ved at du ikke får direkte hjelp til å takle utfordringene du møter. I stedet åpner systemet opp en rekke muligheter dersom du som spiller klare å oppdage dem. Det var litt vrient å få dreisen på det til å begynne med, men etter et par håpløse fiaskoer begynte jeg å se gjenstandene og fellene jeg kunne benytte meg av.

Watch Dogs

Testingen gikk over til flerspilleren. Det første jeg fikk prøve var slags hackerduell der hensikten var å hacke en menneskelig motstander, uten at vedkommende oppdager det. Trikset var å blande seg godt inn med de datastyrte fotgjengerne og oppføre seg mest mulig ehm, naturlig. Det interessant med modusen er at den vil fungere parallelt med enspilleren, dersom du har latt innstillingene stå åpne for det. Når som helst kan en annen spiller finne veien inn i ditt spill, uten at noen av dere er klar over det. Er du oppmerksom kan du derfor finne potensielle ofre hvor som helst.

Det andre jeg fikk prøve var en modus for to der den ene spilleren brukte Watch Dogs' companion-app på et nettbrett. Appen lar spilleren overta Chicagos CtOS-system, for å kunne stoppe spilleren med håndkontrolleren. Spilleren med nettbrettet kan med andre ord styre både trafikklys og andre hindringer, og han kan sende politistyrker i hælene på motspilleren. Han kan også følge bevegelsene til motspilleren med et helikopter, hvis han klarer å finne ham. Spilleren uten tablet har riktig nok alle Aidens vanlig egenskaper tilgjengelig, men det gjelder å være oppmerksom. Jo mer trøbbel du roter deg borti desto flere politistyrker tildeles tabletspilleren.

Watch DogsWatch Dogs

Den første gangen jeg hørte om companion-appen tenkte jeg at den var fullstendig unødvendig. Nå som jeg har fått prøve den selv har jeg imidlertid skjønt at den har sine bruksområder, og at den kan føre til noen herlige, hektiske øyeblikk. Den er dessuten gratis og tilgjengelig til de største plattformene, så man har ikke noe å tape på å teste den.

Etter runden med nettbrettet innså jeg også hvor annerledes denne modusen var sammenlignet med den første. Det skal Ubisoft ha ros for. Likevel henger et spørmål i luften. Hvor lenge komme spillerne til å vise interesse for disse flerspillermulighetene før de går lei? Når det er sagt ser jeg nå frem til flerspilleraction også, og ikke bare enspillerdelen. Det kunne jeg ikke ha sagt dagen i forveien.

Watch Dogs

Størrelsen og utseende til Chicago i den nær fremtiden er mektig imponerende, men det er tydelig at spillet ikke er helt ferdig enda. Det var nok av bugs og glitcher i versjonen jeg fikk prøve, særlig med tanke på de datastyrte fotgjengerne. De var rett og slett litt for sløve, og de reagerte ikke alltid troverdig det som skjedde rundt dem.

Da jeg forlot hotellet var jeg derfor både imponert og litt bekymret for Watch Dogs. Basert på versjonen jeg fikk prøve har Ubisoft fortsatt mye arbeid igjen på de tre månedene som gjenstår til lanseringen, men jeg er likevel optimistisk. Jeg håper og tror de klarer å levere et spill som lever opp til de enorme forventningene. Det ville vært en skam om dette spillet ble sluppet i noe annet enn feilfri og glattpolert stand.

Watch Dogs
Watch DogsWatch Dogs

Relaterte tekster

Watch DogsScore

Watch Dogs

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Spillet vi har snakket om i to år er endelig lansert, og det leverer varene! Ubisoft viser at det er flere enn Rockstar som kan lage enestående sandkassespill...

2
Games with Gold for juni annonsert

Games with Gold for juni annonsert

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Atter en gang nærmer vi oss en ny måned, og atter en gang er Microsoft klare til å offentliggjøre hvilke spill hvilke man får med i Xbox Gold-medlemskapet sitt. •...



Loading next content