Norsk
Gamereactor
forspill
The Witcher 3: Wild Hunt

Tyvstart: The Witcher 3: Blood and Wine

The Witcher 3 i nye omgivelser, med nye egenskaper og nye plott å følge. Hva mer kan man egentlig ønske seg? En vingård? Vel, Blood and Wine har dét også...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Den andre og siste utvidelsen til gigantspillet The Witcher 3: Wild Hunt har tatt lang tid å ferdigstille. På den måten holder utvidelsen følge med grunnspillet. Vi vet nå at slippdatoen er satt til 31. mai, og takket være et besøk hos CD Projekt Red har vi et godt bilde på hvordan opplevelsen vil bli. I slutten av april inviterte nemlig utviklerne utvalgt presse hjem til seg for en smakebit på hva vi har i vente. Gamereactor var selvsagt på besøkslisten.

La oss hoppe rett ut i det. I Blood and Wine får Geralt et oppdrag fra en gruppe ærverdige riddere. Hjemlandet deres er invadert av en mystisk bølge av mordere, og de har grunner til å tro at drapsmennene ikke er av menneskelig sort. Etter litt forhandlinger reiser Geralt til en verden av vingårder, monstre og en merkelig folkegruppe kalt The Toussaints. Sporet av blod leder raskt til vampyrer, men som alltid er ikke ting like enkelt som man skulle tro på overflaten. Historien er innom mange gråsoner og underveis møter man vampyren Regis. Hvis du har lest The Witcher-romanene kjenner du til navnet allerede.

HQ

Blood and Wine-utvidelsen kommer altså sammen med et helt nytt område, som er inspirert av sørsiden av Frankrike. Dette betyr at omgivelsene har et annet preg enn områdene vi har besøkt tidligere. Planter, dyreliv, hus og hele byer ser troverdig annerledes ut.

Dette er en annonse:

Visuelt ser det også bedre ut enn hvordan jeg husket grunnspillet, men det hjalp jo selvsagt at de viste frem Blood and Wine på en blodtrimmet PC. Ikke desto mindre har fjesene blitt mer detaljerte over det siste året. De har egne distinkte trekk, og er lettere å skille fra hverandre enn før. Samtidig er musikken av samme gode kvalitet, stemningen er oppslukende og skuespillerne gjør en flott jobb.

Ifølge utviklerne er ikke dette slutten på Geralts eventyr, men heller et nytt kapitel i et nytt land. I rene tall er dessuten Blood and Wine imponerende. I utvidelsen får du 90 "quests", 40 "points of interest" og over 30 timer med gameplay. I tillegg kommer 30 nye våpen, 20 nye monstre, 100 nye armor-deler og nivågrensen for New Game+ har blitt økt fra 70 til 100. Jeg fikk naturligvis ikke tid til å se alt, ettersom jeg bare hadde tre timer til rådighet, men jeg fikk inntrykk av at utviklerne vil levere det de har lovet her.

The Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild Hunt
Dette er en annonse:

The Witcher-spillene har alltid vært historiedrevne. Likevel er dialogen holdt til et minimum. Konflikter blir som regel løst med så korte samtaler som mulig, eller med rå styrke. Med Blood and Wine skal dette imidlertid endres. Utvidelsen har flere mellomsekvenser enn før, og det er langt mer samhandling med folk du møter og prater med. For meg er dette en velkommen endring.

Jeg la også merke til at menyene har blitt endret igjen, til det bedre. Det er raskere å enklere å bla seg gjennom alt utstyret ditt, og kartet er også mer oversiktlig. Crafting-mulighetene har dessuten blitt utbedret, og man har blant annet fått muligheten til å bleke armor i forskjellige farger. Jeg endret umiddelbart fargen til rosa, fordi hvorfor ikke?

HQ

Store endringer har også blitt gjort med progresjonssystemet. Det er blitt lagt til fire nye "slots" for diverse "mutations", samt en slags "mother of mutations" i midten av ferdighetstreet. Inni mother of mutations finner man et eget, mindre tre, men du må spille endel før du låser opp dette. Det er åpenbart at dette er et tillegg som er ment for de mest ivrige spillerne, som velger å gå for New Game+. Selv er jeg ikke helt der, og på tross av forklaringer fra utviklerne skjønte jeg ikke fullt ut hva kjernen i det nye systemet var. Det kan dog virke som CD Projekt Red er klar over at nyhetene kan virke forvirrende, da de hadde egne ansatte på plass kun for å hjelpe folk med dette. Jeg fikk inntrykk av at flere var like usikre som meg, men heldigvis har du sjelden dårlig tid når du spiller The Witcher 3: Wild Hunt. Derfor vil det være rom for å lære seg hvordan alt henger sammen når behovet melder seg.

Avhengig av ståstedet ditt er det enten en god eller dårlig ting at kampsystemet er mer eller mindre uendret. Du burde fremdeles bruke oljer på sølvsverdet før du går løs på monstrene. Kampene blir også enklere hvis du bruker Witcher Signs tilpasset situasjonen, akkurat som før. Og hvis du hatet å lese deg opp på fiender i bestiary-menyen, kommer du til å hate det akkurat like mye på nytt.

The Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild Hunt

Når det er sagt har utviklerne lovet varierte og interessante bosskamper. De har vært ekstra nøye med dette i forbindelse med Blood and Wine. I løpet av mine tre timer møtte jeg en kjempe som var like stor som et hus, pluss et par vampyrer som beveget seg på veldig ulike måter. Etter dette å dømme må vi altså være forberedt på bosser som krever ulike taktikker og teknikker. Det er bra! I tillegg finnes det også en interessant dynamikk med tanke på omgivelsene, som vil endre seg basert på Geralts valg og handlinger. Hvis du for eksempel rydder unna en bandittleir, vil du se langt færre slike kjeltringer i regionen fremover. Til gjengjeld vil ofte monstre bosette seg i de tomme leirene i stedet.

The Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild HuntThe Witcher 3: Wild Hunt

Den siste store endringen er at Geralt of Rivia her slår seg ned på ett sted, og forlater livet som en omreisende, ensom ulv. På starten av Blood and Wine arver han nemlig en vingård, som definitivt har sett bedre dager. Som profesjonell heksejeger med mye annet å ta seg til, faller det naturlig å hyre inn noen andre til å pusse opp gården og starte opp vinproduksjonen igjen. At vinen får navnet Butcher of Blaviken er ikke så vesentlig, men den praktiske betydningen av vingården er at du nå har et naturlig hovedkvarter å jobbe ut fra. Det krever selvsagt penger å pusse opp den gamle gården, men det er vel verdt investeringen. Ved siden hyggeligere omgivelser fører nemlig oppussingen med seg ekstra "enhancements" og "abilities". Dessuten har jeg alltid drømt om å ha mitt eget bibliotek.

Den siste utvidelsen til The Witcher 3: Wild Hunt ser altså ut til å være nettopp det: En god gammeldags utvidelse. En ordentlig utvidelse. En gavepakke. Den vil tilby massevis av nytt innhold, og et stort nytt land å utforske, samtidig som den pynter og pusser på mekanikkene vi allerede kjenner. Å ha sin egen vingård passer ikke helt til Geralts karakter, men med tanke på gameplay er det en fin nyhet. Du vil trenge litt tid på å lære deg de nye systemene, og noen av dem henger tett sammen med New Game+, men du vil i alle tilfelle få masse å kaste deg over her. Når kvaliteten er så høy som dette er den salgs en veldig godt ting, og vi skal ikke se bort fra at The Witcher 3: Wild Hunt blir vel så populært denne sommeren som i fjor...

HQ

Relaterte tekster

4
The Witcher 3: Blood and WineScore

The Witcher 3: Blood and Wine

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Den siste utvidelsen til storspillet The Witcher 3: Wild Hunt er her, med enda vakrere omgivelser enn tidligere. Vi sendte Robin på vinsmaking i Toussaint...

2
The Witcher 3 - Hearts of StoneScore

The Witcher 3 - Hearts of Stone

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

CD Projekt Red sparer ikke på kruttet i den første skikkelige utvidelsen til The Witcher 3: Wild Hunt. Vi har testet Hearts of Stone...



Loading next content