Norsk
Gamereactor
forspill
Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up

Redaksjonens egen Smash Bros-ekspert ser nærmere på Ubisofts kommende Brawl-utfordrer, Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg skal ikke legge skjul på det. Jeg er en stor fan av Smash Bros.-serien. Jeg er også en stor fan av Teenage Mutant Ninja Turtles. Så da Ubisoft annonserte et Smash Bros-lignende spill med skilpaddene i hovedrollen var det som om to drømmer gikk i oppfyllelse på en gang. Nå har jeg satt meg litt nærmere inn i det hele for å se om dette kan slå ut storselgeren Brawl, og kanskje fornye kampspill-sjangeren.

Det er Game Arts (som var med på produksjonen av Brawl) og noen fra Team Ninja (Ninja Gaiden og Dead or Alive) som skal lage spillet, og her er det virkelig erfarning til å knekke hvert eneste kampspill. Prosjektet startet i oktober 2007, men utviklingen begynte for alvor i januar 2008. Målet er å lansere spillet i september i år.

Utrolig nok er det 25 år siden vi fikk oppleve den første tegneserien med Teenage Mutant Ninja Turtles. Selv var jeg ikke født på den tiden, men var alltid en stor fan av tegnefilmserien som gikk på TV. Utviklerne har et tett samarbeid med skaperne av serien, Mirage Studios, noe som lover godt for fansen.

Hvis du så den siste filmen med Turtles vil du kjenne igjen mye av det samme designet i spillet. Det er tydelig at Game Arts virkelig likte det de så i filmen. Det betyr imidlertid ikke at de glemmer gamle ting som har skjedd med serien i løpet av 25 år, men stilmessig søker de samme uttrykk som i filmen.

Dette er en annonse:

Spillet vil ha en ganske lik spillestil som Brawl, men det betyr ikke at det funker med de samme taktikkene her. Utviklerne hevder du må tenke som en ninja. Det vil selvsagt være spesielle bevegelser for hver figur, og som i Smash Bros kan man vinne ved å slå fienden ut av brettet. Men i motsetning til Nintendo-spillet vil dette spillet ha en livsmåler med helse, slik som i tradisjonelle kampspill.

Da spillet ble annonsert ble jeg umiddelbart nervøs for bruken av Wiimote-kontrolleren. Misforstå meg rett, men jeg har alltid syntes at slike spill som dette ikke skal ha noe å gjøre med bevegelseskontrollere som Wiimote, og foreløpig ser det ut til at det blir Wiimote og Wiimote + Nunchuck med noen bevegelser innbladet. Det forsikres om at det ikke blir noe veiving med hendene for å gjøre angrep, men utenom det vil ikke utvikleren røpe noe. Det jobbes også med et alternativt kontrollskjema for avanserte spillere.

Hittil er det bare annonsert fem figurer, nemlig de fire skilpaddene og Splinter. Direktør Noriaki Kazama i Game Arts har avslørt at de største og viktigste fiendene fra TMNT-historien nok vil dukke opp i tillegg til noen overraskelser.

Som i Brawl vil vi også finne en Story Mode, men neppe laget rundt samme lest som Brawls Subspace Emissary. Game Arts har fått med en av seriens bakmenn, Peter Laird, og derfor ser det ut som vi kan få en historie verdig Turtles!

Dette er en annonse:

En ting som irriterte meg stort med Brawl var den utrolig fattige onlinedelen. Nå høres det ut som jeg hakker på Brawl i stedet for å skrive om hvordan onlinedelen til TMNT skal bli, men det er nettopp dette jeg håper det blir gjort noe med. Game Arts var jo en av de som var med å lage dette makkverket av en onlinedel i Brawl, og selv om vi blir lovet en robust onlineservice er jeg fortsatt noe skeptisk.

Teenage Mutant Ninja Turles: Smash-Up kan bli noe stort, i hvert fall for oss som har et nostalgisk forhold til de gamle skilpaddene. Det ser allerede ganske pent ut, og da snakker vi om bilder fra en tidlig versjon av spillet. Spillet kommer aldri til å bli kvitt Brawl-kopi-stempelet, selv om Game Arts har lovet å skape en helt ny standard i denne sjangeren.

HQ
Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash UpTeenage Mutant Ninja Turtles: Smash UpTeenage Mutant Ninja Turtles: Smash UpTeenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up

Relaterte tekster



Loading next content