Norsk
Gamereactor
forspill
Rayman Legends

Rayman Legends

Av og til er ikke ordet sjarmbombe kraftig nok. Vi har prøvespilt det tvers igjennom herlige Rayman Legends, som omsider nærmer seg lansering. Denne gangen til flere formater...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Man må være rimelig død innvendig hvis man ikke trekker på smilebåndet av Rayman, Globox og resten av gjengen. Hele Rayman-universet er bare så fordømt sjarmerende. Å si at det oser av sjarm er faktisk en underdrivelse. Vi trenger et helt nytt uttrykk for å beskrive serien på en god måte. Da den leddløse luringen gjorde comeback i 2011, høstet Ubisoft fremragende kritikker over hele fjøla. Også her i Gamereactor. Utviklingsteamet med Michel Ancel i spissen hadde skapt en oppslukende verden i nydelig håndtegnet grafikk. En variert, vakker, morsom og mesterlig designet verden.

Arbeidet med oppfølgeren startet, og det som skulle bli en turbulent epoke på utviklernes kontorer var igang. Det ble nemlig tidlig bestemt at Rayman Legends skulle slippes eksklusivt til Wii U. Ubisoft hadde på den tiden klokkertro på Nintendos nye stasjonære konsoll, og de satset tungt på funksjonalitet der touchskjermen på Gamepad-kontolleren ble benyttet. Så kom meldingene om skuffende salgstall for Wii U, og Ubisoft kjente tvilen komme snikende. Da trenden fortsatt i feil retning så de seg nødt til å gå drastisk til verks. Det som skulle bli vårens største spill til Wii U ble utsatt til høsten. Årsaken var at de ønsket å slippe alle versjonene av spillet samtidig, og Rayman Legends var ikke lenger lenger en Wii U-eksklusiv tittel.

Rayman Legends

Både Wii U-fansen og utviklerne selv protesterte mot avgjørelsen. Utviklingsteamet var fortvilet og skuffet. De hadde tross alt jobbet på spreng for å få spillet ferdig i tide, men det var til liten nytte. Vi ble nødt til å vente til høsten, alle sammen. Fordelen med avgjørelsen var på sin side at spillet nå skulle slippes til langt flere plattformer, og på den måten treffe et større publikum. Blant spillerne som elsket originalen, men ikke nok til å forsvare et kjøp av en helt ny konsoll, var utsettelsen en positiv nyhet.

Dette er en annonse:

Nå er uansett sensommeren og høsten snart over oss, og lanseringen av Rayman Legends nærmer seg med stormskritt. På ordentlig denne gangen. Da et knippe preview-disker seilte inn på Gamereactor-kontoret valgte vi å fyre opp Playstation 3-versjonen. Vi hadde allerede prøvd demoen til Wii U, og vi var spente på å se hvordan touchskjerm-funksjonene fungerte når man ikke hadde en touchskjerm. Overraskende godt, var svaret. Ikke like godt som på Wii U, men overraskende godt.

Rayman LegendsRayman Legends

I enkelte av de fargerike Legends-brettene dukker en liten flyvende medhjelper opp. En smilende kar ved navn Murfy. I Wii U-versjonen kan Murfy styres via touchskjerm-kontrolleren. Du kan bruke han til å flytte på utvalgte blokker, kutte over tau og så videre. I de øvrige versjonene har han de samme oppgavene, men ingen styrer han fysisk. I stedet finner han veien til elementene han kan manipulere og venter på ordre. Han har altså en slags av-og-på-funksjon. Med et enkelt knappetrykk kan du eksempelvis veksle mellom høyre og venstre, for en blokk Murfy kan skyve mellom to posisjoner. Man har ikke den samme analoge kontrollen som man har på Wii U, der touchskjerm-spilleren flytter blokken manuelt, men det fungerer.

Man kan faktisk argumentere for at det fungerer bedre uten touchskjermen. Jeg synes i hvert fall det var morsommere å spille som en normal figur enn som Murfy i Wii U-demoen, og her trenger man ikke sette av en spiller til å være medhjelper. Når det er sagt, hvis man er flere, kan det være lurt å velge ut én spiller som tar ansvar for Murfys oppgaver. Hvis ikke kan det bli mye rot og mange ufrivillige dødsfall.

Dette er en annonse:
Rayman Legends

Utover ikke-nødvendigvis-touch-likevel-funksjonene minner spillet veldig mye om sin forgjenger. Det spiller ingen rolle når kildematerialet er så bra. De ulike nivåene er imponerende varierte, både i det visuelle designet, og brettdesignet. Du vet aldri hva du kan forvente fra brett til brett, men du vet at du kommer til å smile av det. Likevel har hele spillet samme unike stil. Det er et tvers igjennom solid, gjennomført plattformspill. Det er morsomt, engasjerende og som nevnt så sjarmerende at den norske ordboka kommer til kort. Vi så ikke så mange banebrytende nyheter gameplay-messig, men vi mistenker at utviklerne har spart disse til de senere nivåene. Enten du fortrekker Wii U, PS3, Xbox 360 eller PS Vita, ligger uansett Rayman Legends an til å bli årets største plattformspill.

Rayman Legends
Rayman LegendsRayman Legends
Rayman LegendsRayman LegendsRayman Legends

Relaterte tekster

Rayman LegendsScore

Rayman Legends

ANMELDELSE. Skrevet av Morten Bækkelund

Etter mye om og men er det nye Rayman-spillet endelig klart til lansering. Til flere formater! Morten har undersøkt om den leddløse luringen fortsatt er i form...



Loading next content