Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Pokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Gamefreak er tilbake og har gitt Sun og Moon en ultra-overhaling, men er det verdt et gjensyn?

I november i fjor i anmeldelsen vår av Pokémon Sun and Moon, hvor vi ga spillet 9/10, delte vi hvordan disse to titlene gjenopplivet kjærligheten vår til denne 20 år gamle serien, med nydelige Hawaii-inspirerte omgivelser og helt nye tilskudd til serien som Alola-varianter og øyprøvelser. Ett år senere, og med den triste nyheten om at dette blir siste Pokémon-spill til 3DS, får vi altså to forbedrede utgaver: Ultra Sun og Ultra Moon. Disse to utgivelsene er etter sigende kuminasjonen til serien;tidligere legendariske Pokémons og skurkeorganisasjoner gjør et comeback, samstundes er flere aspekter ved den syvende generasjonen forbedret. Disse spillene er helt klart det beste valget for de som gikk glipp av Sun og M4oon i fjor, men er det nok her som kan friste gamle fans tilbake til Alolas tropiske strender?

Pokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Jeg kan si med en gang at de som er ute etter en helt ny opplevelse i disse spillene kommer til å bli skuffet. Akkurat som Yellow, Crystal og Emerald følger Ultra Sun/Moon samme sti som forgjengerne, og du kommer til å gjennomgå de samme prøvelsene, bekjempe de samme trenerne og scrolle gjennom mye av den samme dialogen som du gjorde i Sun/Moon. Men selv om alle disse elementene er de samme har Gamefreak tatt hensyn til gamle fans og lagt til en del variasjoner i spillene. Mange av øyprøvelsene har fått nye totem-Pokémon, de har helt ny Z-angrep du kan prøve ut i kamper og nå kan du fange ca 400 forskjellige pokémon.

Hovedattraksjonen til Ultra-versjonene har vært den nye og forbedrede historien, hvor trusselen er større og vi får gjensyn med noen kjente fjes. Den legendariske pokémonen Necrozma er showets store stjerne denne gangen, og truer med å fjerne alt lys fra verden. Alle skurkene fra tidligere generasjoner dukker opp igjen i en supergruppe kalt Rainbow Rocket, ledet an av Giovani. Jeg vil ikke si så mye mer enn det, annet enn at historien var mye mer engasjerende denne gangen og var en nostalgisk heisatur fra begynnelse til slutt.

Pokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra MoonPokémon Ultra Sun/Ultra Moon

Som nevnt tidligere kan Ultra Sun og Moon skilte med over 400 Pokémon, fra Gen 1-favoritter til helt nye skapninger og Alola-varianter. Spillene går også et steg videre og introduserer helt nye ultrabeist og pokémon-varianter. De nye ultrabeistene inkluderer supersøte UB Adhesive, klovnaktige UB Burst, og UB Assembly, som ligner på en haug med murstein. Den nye Rockruff-varianten er en kul blanding av midnatt- og formiddagsvariantene sine, men er kun tilgjengelig i en kort periode ved lansering (noe som er litt frustrerende hvis du er litt seint til festen, for å si det sånn). Men når det er sagt så har du gode nok muligheter til å sette sammen det perfekte laget, selv om det skorter litt på nye Alola-varianter.

Rundt omkring på Alola finner du totem-merker som du kan samle på og bytte mot en pokémon i totem-størrelse. Disse merkene kan du finne hvor som helst; på noens kjøleskap eller midt i en fontene, og det oppmuntrer deg til å utforske hver eneste tomme av den tropiske regionen. Noen av merkene krever også at du går tilbake til områder du allerede har utforsket fordi du, for eksempel, trenger en fiskestang for å fiske et merke ut av en bekk. Selve skattejakten er stort sett morsom, vi er bare litt skuffet over skatten. Mange av totem-pokémonene kan fanges ute i naturen og vi skulle ønske Gamefreak kun hadde gitt oss muligheten til å fange våre egne totem-pokémon. I tillegg har du Pokémon Battle Agency hvor du kan leie en hvilken som helst pokémon og bruke dem i kamp, og virkelig få føle hvordan det er å kjempe med skapninger du ikke har fanget ennå.

Andre nyheter inkluderer Pokémon Photoclub og et nytt surfe-minispill på ryggen til en Mantine. I Photoclub kan du posere sammen med pokémonen din og ta bilder, som du kan dele med andre. De kan også oppgraderes med klistremerker for å øke affeksjonsverdien. Det er en hyggelig distraksjon, men jeg mister fort interessen for den. Mantine-spillet er relativt simpelt; du beveger deg opp og ned på bølgene for å få opp fartne og så bruker du analogstikka til å utføre triks i lufta for å score poeng. Når du er ferdig får du en total poengsum, og denne poengsummen kan byttes inn i belønninger. Igjen, dette spillet var ganske underholdende en liten stund, men så fort jeg fikk tak i en Charizard som jeg kunne fly hvor som helst med, mistet jeg raskt interessen for minispillet.

Den kuleste nyheten er nok at nå kan man fange alle de legendariske pokemonene (hvis du har begge versjonene av spillet). Du finner de ved å dra gjennom ultra-ormehull, og hvert ormehull ser forskjellig ut avhengig av hvilken legendarisk pokemon som holder til der.

Rotomdexen din har også fått noen nye tilleggsfunksjoner, blant annet Rottolottery hvor du kan vinne premier som midlertidig øker XPen din eller statsa til pokémonen din. Den kan også stille deg spørsmål når du er ute på tur, og forandrer oppførsel utifra hva du svarer på disse spørsmålene. Men hver gang dette skjer dekkes hele skjermen som viser kartet ditt til, noe som er superirriterende og gjør navigering mildt sagt spennende.

Det ble antatt at de tidligere spillene presset ytelsen til 3DS-maskinvaren til det ytterse, men Ultra Sun/Moon viser at den fortsatt hadde litt igjen å gi. Ultra-versjonene har bedre skygger, forbedrede teksturer og mer detaljerte omgivelser. Alt føles bare mer finpolert - fra hvordan omgovelsene bugner av blomster til hvrodan figuren din reagerer på viktige øyeblikk i historien. Det er kanskje ikke kjempetydelig med mindre man sammenligner versjonene side om side, men jeg synes det er flott at studioet har gått inn for å ikke bare forbedre spillet mekanisk, men også visuelt.

Med Ultra Sun og Ultra Moon har GameFreak lykkes med å gjøre to gode spill enda bedre, med en forbedret historie, ny mekanikk og masse referanser til tidligere spill. Hvis du har spilt originalene er det ikke en livsnødvendig oppgradering, men hvis du ikke har det er dette versjonene du burde gå for. Ja, noen av de ny funksjonene som PhotoClub og minsipillet føles litt som fyllmasse og kjernehistorien er stort sett den samme som før, men jeg vil påstå at dette er to av de beste forbedrede søstertitlene serien har sett hittil. Dette er kanskje slutten for Pokémon på 3DS, men for en avslutning! Jeg veldig fornøyd med hvordan det hele ender.

9 / 10
+
Mer engasjerende historie, mange referanser til tidligere spill, presser ytelsen til 3DS enda lenger.