Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Pictionary

Pictionary

Den digitale tidsalderen er definitivt kommet. Penn og papir er byttet ut med et tegnebrett til å klusse og kladde på, og resultatet ser vi på TV-skjermen. Men er det egentlig noe mer moro?

I anledning 25-årsjubileet til det klassiske brettspillet Pictionary, fikk THQ og Page 44 Studios en unnskyldning for å digitalisere familiens store hjernevrider av et tegnespill. Pictionary i brettform handler kort og greit om å gjette hva de andre spillerne tegner, og historien gjentar seg selvfølgelig i Wii-versjonen. Forskjellen er at blyant og hvite ark er erstattet med et uDraw tegnebrett.

Spillet har tre ulike alternativer; det velkjente Pictionary, fritegning og Pictionary Mania, som er en ny variasjon av originalen. Fritegningsbiten føles i grunn noe bortkastet, da alle som kjøper tegnebrettet får med en versjon av uDraw Studio, som gir langt flere muligheter enn denne stakkarslige fritegningen. Bonusen er at det er lettvint, enkelt og vanskelig å misforstå.

Pictionary spilles med 2-4 spillere, så her er det ikke mye moro for en enslig svane. For å kaste terningen tegner man en hurtig strek oppover på tegnebrettet, og før du vet ordet av det spretter den prikkede kuben bortover spillebrettet og lander ved en magisk tilfeldighet på den samme flekken gang etter gang. Man slipper i det minste å krabbe under bordet, eller krangle høylytt over en terning som vipper på dukkanten.

Pictionary Mania foregår noenlunde på samme måten, men det er én vesentlig forskjell. Under selve tegneakten blir dine ferdigheter satt på ytterligere prøvelser. Som om ikke en litt småklabbete penn er nok, kan du ende opp med å få redusert verktøykassen til kun sprayflasker, rette linjer eller et roterende tegnebrett. I mitt tilfelle forsterket dette i hvert fall min forkjærlighet for abstrakt kunst. At dette er en god egenskap i Pictionary er vel en sterk overdrivelse. Uansett gir denne spillformen et behagelig avbrekk fra den gamle tralten.

Spillet er innpakket i en søt, fargerik og leken grafikk. Levende spillebrikker, figurer og objekter spretter rundt i et herlig virrvarr. Det finnes ingen avanserte, finpussede videosekvenser eller animasjoner, men alt bidrar til den enkle, lekne stemningen et brettspill skal tilby.

Konklusjon
      Pictionary er et spillformat som fungerer veldig bra, det har brettspillutgaven bevist helt siden 80-tallet. Fordelen med den elektroniske utgaven er at man slipper å rydde bordet og sette opp spillebrett, brikker, penn og papir. Imidlertid mister man også mye kvalitet gjennom å spille på Wii.

For det første er det merkbart vanskeligere å tegne brukbare oppgaver med tegnebrettet enn på papiret, men det største problemet er at det ene laget må se bort fra skjermen for å unngå å se løsningen. Slikt gjør mulighetene for juks langt større, og i realiteten spiller du ikke Pictionary på Wii-konsollen. Den er heller å regne som et hjelpemiddel under spillkvelden.

PictionaryPictionaryPictionaryPictionary
      05 Gamereactor Norge
      5 / 10