Norsk
Gamereactor
forspill
Need for Speed: Nitro

Need for Speed: Nitro

Need for Speed-serien står ovenfor en gjenoppstandelse, med hele tre store spill på trappene i år. Vi har kikket nærmere på Wii- og DS-versjonene; Need for Speed: Nitro.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Når Need for Speed Nitro-teamet satt seg ned med en gjeng gamere tidlig i fjor og fortalte dem hva de hadde tenkt å gjøre med Nitro fikk de til svar at de synes det hørtes ut som en kul ny retning for serien, men at de var redd for at det kunne ende opp med å bli nok et nedgradert, simpelt arkadebilspill som var mer for lillebrødrene deres enn for dem selv. Hele produksjonsprossessen til teamet etter det gikk ut på to ting: lage Need for Speed: Nitro, og sørge for at gamernes frykt ikke ble virkelighet.

Need for Speed: Nitro kommer til Wii og DS, blir utviklet av EA Montreal, og er en del av Need for Speed-seriens annonserte 'gjennoppstandelse' i form av Need for Speed-treenigheten: Need for Speed: Shift, Need for Speed: World Online og selvfølgelig Need for Speed: Nitro. Nitro går en annen vei enn tidligere spill i serien og skal bli et rent arkadebilspill med hovedfokus på enkel moro og bra gameplay. Joe Booth fra EA Montreal sier at de ville lage et Need for Speed-spill som var lett å komme seg inn men vanskelig å mestre, med dybde og engasjerende gameplay som ikke gikk på bekostning av spillbarheten. Det er en kjennsgjerning at det er et stort sprik mellom de som liker de nesten overrealistiske bilspillene hvor alt skal være like vanskelig og autentisk som å kjøre racingbil i virkeligheten, og de mer avslappede spillerne som bare vil hoppe inn i et spill og kjøre for å ha det gøy, og ikke ønsker å bli regelrett sabotert av spillmekanikken. Need for Speed: Nitro er altså et spill for sistnevnte.

- Selv om vi ville lage et spill til Wii og DS, ville vi ikke lage et nedgradert og svakt spill. Det har hele tiden vært viktig for oss å lage et spill til Wii som er for gamere. Nitro kjører derfor i 60 bilder per sekund, og har levende og flott grafikk. For å få dette til har vi stilisert bilene og omgivelsene, fått ned polygontallene og gitt spillet et litt enklere og penere tegneserieaktig uttrykk.

De stiliserte bilene i spillet er basert på ekte biler, men er blitt forenklet og strømlinjeformet for å gjøre de så enkle som mulig å rendre for spillet. For å kompensere er derfor bakhjulene blitt gjort større og andre detaljert gjort mindre, for å få bilene fine og elegante. Jeg synes det ser skikkelig tøft ut, og det minner meg om Micromachines og Hotwheels-bilene jeg lekte meg med når jeg var liten. Hvis Nitro kan gi meg og andre denne lille nostalgifølelsen når vi spiller så er det absolutt positivt.

Dette er en annonse:

I starten av spillet er man en ung gatebilsjåfør i Rio, og må kjempe og kjøre seg vei oppover rangsstigen i miljøet. Poenget med spillet blir å unngå politiet, kjøre løp, oppgraderen bilen sin og kjøpe seg nye biler. Etter hvert som man får mer status åpnes nye byer, og man kan flytte og utvide karrieren sin. Det blir i alt fem byer å kjøre rundt i.

Ikke overraskende skal man kjøre bil så fort som mulig gjennom banene i Nitro. Farten er betydelig raskere enn 'normalt' og med den ekstra kraften man får av nitro - som såklart er en del av spillopplevelsen - går det fantastisk fort gjennom banene. Når man kommer til en sving er trikset å 'drifte' gjennom svingen for å bygge opp beholdningen sin av nitro slik at man virkelig kan fyke avgårde på nesten rette strekninger. Jo nærmere man kommer kanten av banen, og jo farligere man drifter, jo mer nitro bygger man opp, men samtidig mister man mer fart i akkurat den svingen. Man må altså veie belønning og risiko opp mot hverandre for å få maks utbytte av hver sving og hver desiliter nitro.

- Drifting og nitro bringer taktikk til spillet. En erfaren sjåfør som kjenner banen vet hvor og når han skal drifte for å få mest nitro, og når det er mest hensiktsmessig å bruke reservene sine for å få overtak, sier Joe Booth om denne spilmekanikken.

Nitro blir morsom og enkel arkaderacing, med utrolig gjennomført og pen grafikk til Wii å være. Det at vi får raske biler i fantastiske 60 frames per sekund er definitivt noe å glede seg til.

Dette er en annonse:

- Vi så på skalaen for arkaderacingspill, og så at på den ene siden var det spill som Mario Kart, og på den andre siden hadde vi spill som Burnout, Wipeout og Pure. Vi ville at Nitro skulle være mer på 'badass'-delen av skalaen.

Om Joe Booth og EA Montreal klarer å realisere ambisjonene sine gjenstår å se når Nitro kommer ut til Wii og DS senere i år.

Need for Speed: NitroNeed for Speed: NitroNeed for Speed: NitroNeed for Speed: Nitro

Relaterte tekster

Need for Speed: NitroScore

Need for Speed: Nitro

ANMELDELSE. Skrevet av Martin Andresen

Martin har kjørt som en villmann i EAs nyeste spill i Need For Speed-serien. Les anmeldelsen her!

Need for Speed: Nitro

Need for Speed: Nitro

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Need for Speed-serien står ovenfor en gjenoppstandelse, med hele tre store spill på trappene i år. Vi har kikket nærmere på Wii- og DS-versjonene; Need for Speed: Nitro.



Loading next content