Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Nintendos nyeste rollespill blander to serier på en spennende måte til 3DS. Vi har satt karakter på Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Mario & Luigi Superstar Saga så dagens lys i 2003. Det var det tredje innslaget i rollespillserien Nintendo startet med The Legend of Seven til SNES i 1996, og det første der begge Mario-brødrene var med. Spillet kom altså noen år etter det mer kjente Paper Mario til Nintendo 64 fra 2000. Jeg forteller alt dette fordi Alpha Dream, utvikleren bak Mario & Luigi: Paper Jam Bros., har hatt en finger med i serien hele veien. Med det nye 3DS-spillet ønsket de å vende tilbake til den etablerte formelen, samtidig som Paper Mario-sjarmen skulle blandes inn i oppskriften.

Humoren har nemlig alltid utmerket seg i denne serien og denne tradisjonen tar Mario & Luigi: Paper Jam Bros. med seg videre. Handlingen er like enkel som den er original. Mens Luigi og Toad snuser rundt på loftet til Princess Peach' slott, oppdager den hengslete, grønnkledde rørlegger en mystisk bok. Den forteller historien om Paper Mario, og plutselig blir figurene i boken levende. De starter fylle opp Mushroom Kingdom, og det faller på de to italienske brødrene å finne Paper Mario slik at papirfigurene kan sendes tilbake til sin egen verden. Dette innebærer også å bekjempe to utgaver av Bowser (én normal og én i papirform), som har gått sammen om å kidnappe begge versjoner av Peach.

Rent spillteknisk blander spillet med letthet elementer fra begge serier, samtidig som Alpha Dream har laget noe unikt og originalt. Kampsystemet viser seg å være en perfekt blanding av turbaserte kamper og angrep i sanntid, en blanding som sikrer at spillet har mye allsidighet uten å ofre den taktiske dybden.

I sin helhet er dessuten spillet svært tilgjengelig, takket være praktiske introduksjoner og opplæringsdeler som kan aktiveres når som helst i bunnen av skjermen. Spillmekanikkene har både dybde og kompleksitet, og spillet fungerer på flere nivåer. Dette gjør Mario & Luigi: Paper Jam Bros. egnet for både nye spillere og gamle veteraner.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Med tilføringen av Paper Mario får spilleren mulighet til å utføre trippelangrep. Hver av de tre figurene har evnen til å gjøre kritiske angrep på fienden, og med riktig timing kan du kombinere angrep fra alle sammen. I tillegg finnes det angrep som er lånt fra begge serier, slik som Bros. Attacks fra Mario & Luigi (3D Red Shell, Rocket Blast, Fire Flower og så videre) og Copy Block fra Paper Mario. Sammen skaper alle mulighetene friske og varierte kamper.

Og det gir seg ikke der, ettersom spillkort legger ytterligere strategi til kampene. Man kan bruke opptil tre om gangen, etter å ha kjøpt dem i butikkene til Toad eller å ha vunnet dem i kamper. Også her er effektene varierte - alt fra å dele ut skade uten å bruke opp en tur, til å styrke figurenes "stats" midlertidig. En annen interessant nyvinning er dessuten støtte for Amiibo-figurer (kun fra Mushroom Kingdom-settet, ikke Baby Bowser-settet). Disse kan konverteres til ekstra kraftige spillkort, som helst bør brukes når det virkelig er nødvendig. Når det er sagt er ikke Amiibo-kortene avgjørende for opplevelsen, så hvis du bestemmer deg for å nyte spillet uten dem, mister du bare en liten bonus.

Jeg har også lyst til å nevne minispillene, som kan minne om de i Paper Toads-samlingen. Du får tilgang til dem gjennom Lakitu-sentre, og selv om de er valgfrie er de nyttige i forhold til historien. Hvis du samler inn nok Paper Toads, kan du opprette en arbeidsstyrke, som vil hjelpe Toadette med byggingen av gigantiske papirmodeller. Disse gigantene kan så brukes i kampen mot fienden, og systemet er en fin avveksling som bidrar til variasjon innad i spillet. Denne variasjonen finner man også igjen i de skjulte hulene, som ofte kun Paper Marios løvtynne kropp kan nå.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Omgivelsene i Mario & Luigi: Paper Jam Bros. er også varierte, og tilbyr alt fra ørkener til Bowsers dystre slott. Alt er gjengitt med massevis av detaljer og blandingen av papirelementer og det klassiske Mushroom Kingdom-temaet er interessant. Når det er sagt kunne spillverdenen godt vært større, men til gjengjeld er den full av hemmeligheter og skatter.

Som du skjønner var opplevelsen med Mario & Luigi: Paper Jam Bros. i all hovedsak positiv. Spillet har et interessant og friskt kampsystem, og massevis av variasjon og dybde. Det er en spennende blanding av to spillserier, selv om handlingen ikke akkurat er banebrytende. Vi skulle gjerne også sett en større spillverden og et mer omfattende lydspor, men utover dette er det lite å hakke på. Mario & Luigi: Paper Jam Bros kan anbefales både til folk som har lang fartstid med sjarmerende rollespill fra Nintendo, og til helt ferske spillere.

8 / 10
+
Mange nye mekanikker som holder opplevelsen frisk. Spillet er tilgjengelig samtidig som det er dypt. Det er masse å ta seg til. Sjarmerende humor.