Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Inzone H3, H7 og H9

Vi tar tempen på Sonys nye gamingmerke, og deres første headset.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Hvis noen skulle være i tvil, så er markedet for gamingtilbehør ganske fullstappet. Folk som vet hva en SWAT-analyse er vil kanskje til og med hevde at det er et marked i total konkurranse, og det kan derfor være vanskelig å se at det er plass til flere - det er Sony uenig i.

HQ

Deres nye gamingmerke heter Inzone, og er mer rettet mot PC-brukere enn PS5-spillere, men vil gjerne ha begge grupper som kunder. I tidens ånd er emballasjen basert på resirkulert trefibermateriale. Det spiller ingen rolle for produktet, så hvorfor ikke?

Headsetene er laget i samme grunndesign og har bare små forskjeller, eller rettere sagt større i virkeligheten, men samme grunndesign og driver, en fin 40 millimeter neodymmagnet. Det er CCAW-tråd i de kablede H3-ene, og EDCCA-tråd i de trådløse H7 og H9. Det står ikke noe om hvilket materiale selve enheten er av når det gjelder H3, men det er PET-film i de trådløse, altså plast. Når det er sagt, er det de små tingene som utgjør en stor forskjell. Putene på bøylen er bedre laget på H7 og H9, og H9 er litt mer velbygd men også ganske stort. Det er også forskjellige typer materialer på øreklokkene. Jeg er ikke noen stor fan av den litt læraktige bekledningen på H9, det blir litt for hardt, for lite fleksibelt og for tett, og det blir fort veldig varmt ved øret. Her er H7 utstyrt med stoffbekledning som i mye større grad lar varmen slippe ut innvendig. De lades for øverig med en blottlagt USB-C-Port, og det går relativt raskt.

Inzone H3, H7 og H9Inzone H3, H7 og H9Inzone H3, H7 og H9
INZONE H3

De er av samme skarpe hvitfarge som PS5, veldig stilistiske i uttrykket, og ser litt ut som noe fra The Institute i Fallout 4. Jeg liker designet veldig godt, det er futuristisk og definitivt i designbrorskap med PS5. Det er en volumkontroll på den ene siden, og bytte mellom chat eller spillyd på den andre. I tillegg er volumkontrollen trinnløs, men med riller, og den er enkel å bruke. Støyreduksjonen i H9 fungerer, men ikke så optimalt som jeg forventet.

Dette er en annonse:

H7 har 40 timers batteritid, H9 har 32 timer selv med sin aktive støyreduksjon slått av, og det ryktes å skyldes LED-ringen på hver øreklokke. Jeg må innrømme at det faktisk ser ganske kult ut, du kan bare ikke se det når du bruker dem selv.

Dessverre er mikrofonen en katastrofe. Det er en ECM (kondensatormikrofon) i alle, ensrettet i H3, toveis i H7 og H9, og de plukker opp mye støy, men enda verre, de komprimerer voldsomt, og gjør at stemmen blir mindre klar. Det kan være en feil i programvaren (vi har prøvd med og uten på fire forskjellige datamaskiner), det kan også være en feil i produksjonen på eksemplaret vi har fått lenge før lanseringen, men den lyden vi fikk ut var smertelig dårlig på alle tre, men verst på de trådløse.

Programvaren er Inzone Hub, og til tross for at den som ble testet var versjon 0.003, fremstår den som meget velpolert. Brukergrensesnittet er veldig fint, og er laget i svart og dempet lilla, og alt er lett å forstå og kontrollere. Det er mulig å prioritere lydkvalitet eller stabilitet, og det er til og med mulighet for dynamisk komprimering for de som skulle ønske det, og det fungerer. Det er også innebygget en fin liten EQ, men ingenting på nivå med det de nærmeste store konkurrentene kan tilby.

Inzone H3, H7 og H9Inzone H3, H7 og H9
INZONE H7
Dette er en annonse:

Det beste i denne serien er Sonys 360 Spatial Sound. Det fungerer utmerket selv om det er en algoritme som mixer den eksisterende lyden, og spesielt plassering fortjener de et klapp på skulderen for. Det er ikke optimalt i forhold til høydeidentifikasjon, men det er ingen systemer som mestrer dette akkurat nå. Det er fortsatt litt ekkoeffekt her og der, men det er på ingen måte like ille som mange andre virtuelle surroundsystemer.

Lydkvaliteten er det viktigste, og her skiller H3 seg ut som den klart svakeste av de tre. Til tross for at det er kablet mangler den dypeste bassen, og alle tre fremstår med en litt oppblåst bunn, til tross for at programvaren sier at det er en flat frekvenskurve. Ellers er det faktisk relativt god lydkvalitet, god oppløsning, fine detaljer, men ikke helt med samme klarhet som man kjenner fra eksisterende toppmodeller fra Logitech, Razer og spesielt Steelseries. Lydkvaliteten er virkelig fin, ikke misforstå, men det er verken HIFI eller noe som etterlater konkurrentene i støvet.

Og det er et stort problem når man kikker på prisen. 1300 kroner for H3, 2500 kroner for H7 og 3300 for H9. Det er veldig dyrt når det for alle tre er konkurrerende modeller som kan gjøre det samme, men bedre, og som har ganske gode mikrofoner i tillegg. Når du er en aktør i markedet er det viktig at du kan følge de andre, eller til og med bli bedre på alle parametere, inkludert pris. Akkurat nå ser spesielt H3 og H7 ut til å være svært høyt prissatt, og det eneste stedet hvor Inzone er på høyde med konkurrentene er programvaren og surroundlyden samt designet. Litt synd med batteritiden på H9, og komforten til spesielt denne modellen kunne vært bedre. Med en gjennomsnittlig lydkvalitet kommer man ikke langt i high-end-segmentet, og så er det mikrofonen som jeg fortsatt håper det bare er noe feil med i våre testeksemplarer, fordi hvis det er samme lydkvalitet på de som ender hos forbrukerne, tror jeg det blir mye klager.

Så hva må endres? Ny mikrofon på alle modeller, lavere pris på H3 og H7, bruk H7-putene på H9, og få en litt bedre stemmeføring i selve høyttalerne - for potensialet er der. Inzone har helt klart potensial, og deres programvare og surroundlyd beviser at det ligger seriøse ressurser bak, men treffer ikke blink med det første skuddet.

Inzone H3, H7 og H9
INZONE H9
07 Gamereactor Norge
7 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Inzone H3, H7 og H9

Inzone H3, H7 og H9

HARDWARE-TEKST. Skrevet av Kim Olsen

Vi tar tempen på Sonys nye gamingmerke, og deres første headset.



Loading next content