Game of Thrones - A Telltale Games Series

Game of Thrones - Episode 1: Iron from Ice

Den enorme TV-suksessen møter et spillselskap kjent for å lage spill med historie og vanskelige valg i hovedrollen. Kan det bli bedre?

Verdenssuksessen Game of Thrones, basert på bokserien A Song of Ice and Fire (eller En saga om is og ild som den heter på godt norsk), behøver knapt nærmere introduksjon. George R. R. Martins bokserie om maktkampen rundt jerntronen som symboliserer den høyeste formen for makt på kontinentet Westeros har blitt en favoritt blant mange, ikke minst etter at TV-serien så dagens lys i 2011. Det er mye en kan lovprise Martins forfatterskap for, men noe av det som raskt pekte seg ut da jeg først leste bøkene var de enormt komplekse maktkampene, intrigene og alliansedannelsene serien presenterte, og hvordan disse skapte fullstendig håpløse konsekvenser for gud og hvermann hvor alle valgmuligheter mer eller mindre er jevngode med å velge både pest og kolera på én gang.

Et slikt univers er nærmest forutbestemt for å bli spillmatisert av Telltale Games, spillstudioet som mer enn noen andre har brukt de siste årene på å spesialisere seg på spill med mye dialog og komplekse valgsituasjoner hvor det totale omfanget av valget man tar er umulig å få øye på. Både The Walking Dead og The Wolf Among Us har fått velfortjent ros for å skape gode, interaktive fortellinger, men de fleste vil kunne si seg enige i at Westeros presenterer et langt dystrere bilde med langt mer dramatiske valgsituasjoner.

Ikke overraskende tar det ikke lang tid før man skjønner at kombinasjon mellom Telltale Games og Game of Thrones rett og slett er en match made in heaven. Begge bidragsytere får sette sitt preg på en helhet som oser lang vei av kvalitet, kompleksitet, moralsk elendighet og svært tøffe valgsituasjoner.

Den første episoden av spillet presenterer også det som i Telltale Games-sammenheng må ses på som en nyvinning: Man får nemlig styre mer enn én hovedperson, og hvem av disse man styrer varierer ut ifra hvor i Westeros du befinner deg. Den første hovedpersonen er Gared Tuttle, en ung væpner for herren av huset Forrester. Gared og hans følge befinner seg uheldigvis i et visst sagnomsust og makabert bryllup, og må flykte tilbake til Forrester-godset i Ironrath i Winterfell. Herifra følger vi de to andre hovedpersonene: Unge Ethan som uventet må ta opp lederskapet for Forrester-huset, og hans eldre søster Mira, som tjener som tjenstepike for Margaery Tyrell, vordende hustru til kong Joffrey. Forrester-familien forsyner Westeros med jerntre (ironwood), og dermed tar det selvfølgelig ikke lang tid før rivaliserende familier gjør det de kan for å skape mest mulig kaos og elendighet ut av en allerede sårbar og håpløs situasjon.

Selv om de tre hovedpersonene er nye skikkelser for anledningen (Forrester-huset introduseres i seriens femte bok, A Dance with Dragons, mens spillets rollefigurer er nykommere), mangler det ikke på kjente navn og fjes. Her har man naturlig nok tatt utgangspunkt i skuespillerne fra TV-serien, og det er imponerende hvor like seg selv de forskjellige rollefigurene faktisk er. Joffreys mor Cersei er som vanlig kald og nådeløs, dvergen Tyrion gjør det han kan for å stikke kjepper i hjulene for sin egen søster, og en viss bastard av huset Bolton får det til å gå iskaldt ned langs ryggen på meg når han spør Ethans tvillingsøster «Do you like to go hunting?» Dette er en sidehistorie innenfor Game of Thrones som samtidig er en fullverdig del av den store helheten.

Med et slik persongalleri er det ingen grunn til å tvile på at de vanskelige valgene kommer som perler på en snor. Her er det samarbeidet mellom utvikler og univers virkelig får vise seg i mektig tospann, og mange av valgene får Telltale sine tidligere spill til å virke som søndagsskolepensum. Man kan riktignok diskutere hvor reelle valgene faktisk er - til syvende og sist blir rammeverket ofte det samme, og det føles ofte som at man bare har påvirket enkeltnyanser eller små detaljer. Man kan nesten beskylde samtlige spill av Telltale Games for å forkynne en deterministisk filosofi. Det er likevel ingen som kan skape illusjonen av valg like godt som Telltale - valgene jeg tar er det fortsatt jeg som tar, og kompleksiteten som ligger i og rundt valgene oppleves som meget realistiske. Telltale kan dette, og er heller ikke denne gangen redde for å spille på sitt sterkeste kort.

At man kastes inn i et univers som føles velkjent, har selvfølgelig også med det visuelle å gjøre. Ansikter, helhetlig design og omgivelser er i samme stil som TV-serien og burde få de fleste av entusiastene til å føle seg hjemme (i den grad man vil kalle Westeros for "hjemme," selvfølgelig - jeg stiller meg noe skeptisk til å bo i slik en dyster verden, men la gå). Det som blir stående som spillets særpreg, både med tanke på TV-serien og tidligere Telltale-spill, er det maleriske preget man har gitt grafikken. Mens The Walking Dead og The Wolf Among Us har lagt seg på en tegneserieaktig grafikk i et ønske om å være tro mot kildematerialet, ligger Game of Thrones på en mer malerisk linje. Bakgrunnene kan være diffuse og fargene dratt ut i en stil som gir spillet et grafisk særpreg man fort kan bli vant til og like (den maleriske stilen gir visse assosiasjoner til The Legend of Zelda: Skyward Sword, selv om den ikke på langt nær er like impresjonistisk i den helhetlige gjennomføringen).

Det er likevel ikke alltid at grafikken oppfører seg som den skal, og man merker noe smårusk her og der som med fordel kunne vært plukket bort før lansering. Det er aldri til stor sjenanse, men det er nok til å mistenke at Telltale Games har gapt over litt for mye på en gang med starten på to nye serier på én uke.

Det største ankepunktet mot Telltales nyeste er den samme som alltid: Spillet føles for lite som et spill. Spillerens aktive deltakelse består som regel i: (A) Foreta et valg, eller (B) Trykke på noen knapper under en quick-time-sekvens. Sistnevnte har heldigvis et langt høyere tempo enn vi har opplevd tidligere, noe som skaper langt mer intensitet og moro. Likevel føles det litt for konservativt av Telltale. Det er moro og det fungerer, ja visst, men det føles litt lite dristig og nyskapende. Jeg har tro på at selskapet kan hvis de bare tør.

Den slags blir imidlertid å pirke i detaljer. Jeg spiller først og fremst Telltale sine spill for de gode historienes skyld, for å få interaktive fortellinger som makter å engasjere meg. Når Telltale får gå sammen med Game of Thrones, som i likhet med dem selv er kjent for godt og spennende driv i historien, er det vanskelig å holde igjen engasjementet. Dette er uten tvil starten på noe stort, og å lansere første episode mens vi venter på femte sesong av TV-serien føles som en gave fra de gode Game of Thrones-makter (the old gods and the new, the drowned god, the lord of light ... ditt valg).

8 / 10
+
Telltale Games + Game of Thrones = Ypperlig kombinasjon, rollefigurene er seg selv like takket være bruken av skuespillerne fra TV-serien, forfriskende å få styre flere hovedpersoner, vakker stil.