Norsk
Gamereactor
artikler

Fremtidens spillkonsoller

Hvordan kommer neste generasjons konsoller til å se ut? Jonas Mäki har tatt et dypdykk i krystallkulen for å avgi et svar på hva vi kan forvente fra Playstation 4, Wii 2 og Xbox 720...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

For litt siden ble vi spurt om vi kunne spekulere i hva neste generasjons konsoller vil inneholde. Jeg antar at vedkommende hinter til Microsoft og Sony, siden Nintendo er like hemmelighetsfulle som før. Der har nemlig idéer større betydning enn prestasjonsnivået.

Men Nintendo må vel oppdatere etter hvert, de og. Og når den dagen kommer vil de slippe en konsoll som går over alle forvetninger - kanskje til og med en plattform som er minst 2-3 ganger bedre enn HD-konkurrentene de har i dag. Og jeg tror de vil gjøre det uten å sette en skyhøy prislapp på det ferdige produktet.

Spørsmålet er hva Microsoft og Sony kommer til å gjøre. Deres foreldede maskinvare er dårligere enn minimumskravene for PC. Crysis 2 er optimalisert for Xbox 360, og støtter av den grunn ikke DirectX 11. Det vil bli patchet senere. Og de fleste utviklerne vi møter sier det samme hver gang - at Xbox 360 er hovedplattformen deres.

Fremtidens spillkonsoller
Crysis 2 er utrolig vakkert, men det kunne vært mye penere. Det støtter nemlig ikke DirectX 11, da Xbox 360 benytter seg av DirectX 9.
Dette er en annonse:

Playstation 3 skal være 30 ganger kraftigere enn sin forgjenger, og jeg tipper at det samme gjelder oppfølgeren. Etter all sannsynlighet vil det gå 8-10 år mellom Playstation 3 og 4, selv om 2 og 3 lå seks år unna hverandre. Grafikkortet i Xbox 360 er fortsatt bedre enn Playstation 3-kortet, og er nok en ting som vil gjentas i de kommende plattformene.

Microsoft kommer tross alt fra PC-verdenen, som gjør det enklere å konvertere spill. Sony satser i stedet på en kraftigere hovedprosessor (Emotion Engine og Cell), fremfor de billige komponentene Microsoft benytter seg av.

Sony har fått mye tyn for at deres enhet skiller seg drastisk fra PC og Xbox 360. Utviklerne bruker ikke tid og ressurser på å optimalisere produkter til Playstation 3 lenger, som har ført til at multiplattformspillene lider. Sony har selvfølgelig ønske om å unngå dette i fremtiden, men de vet ikke helt hvordan. Om de lager en DirectX-konsoll vil skillene viskes ut i større grad, så forskjellene blir mindre for neste generasjon.

Fremtidens spillkonsoller
Emotion Engine var hovedattributten i Playstation 2. Nå kan man diskutere om den virkelig var så kraftig som vi antok den gang, men Sonys satsing på slike prosessorer har vært en gjenganger i alle Playstation-konsollene.
Dette er en annonse:

Jeg er ikke hundre prosent sikker på dette, men jeg antar at Sony vil jekke ned maskinvaren for å forenkle utviklingsprosessen. Selskapet vil unngå flere stygge multiformatversjoner, spesielt siden Xbox 360 og Playstation 3 ligger så nære prestasjonsmessig. Men om en av dem er radikalt kraftigere endres naturligvis forutsetningene.

Men hva med RAM-minnet? Microsoft har satset stort på det området før. Xbox 360 har 512 megabyte RAM med 10 ekstra megabyte eDRAM-minne på GPUen. Sony har valgt å løse det på en annen måte. De har også 512 megabyte RAM, men de har fordelt det på to like store deler knyttet til CPU og GPU. Det gir mindre fleksibilitet, og har vært kjent som konsollens svakhet ettersom Xbox 360 bruker alt minnet på samme sted.

Men det er ingen overraskelse at de gjør det sånn - Sony har nemlig fordelt kraftene slik flere ganger tidligere. Sega Saturn hadde dobbelt så mye RAM som PSone, mens Playstation 2 hadde halvparten av videominnet til Dreamcast. Sammenlagt hadde Playstation 2 36 megabyte RAM, mens Xbox hadde 64 med et kombinert minne.

Fremtidens spillkonsoller
Dreamcast kom ut i 1998, hele to år før Playstation 2. Likevel hadde Dreamcast dobbelt så mye videominne som Playstation 2, som hadde vanskelig for å holde tritt grafisk til å begynne med.

Forskjellen er at Playstation og Playstation 2 holdt generasjonens standard, slik at spillene ble optimalisert til konsollen. Av den grunn ble det aldri et problem. Utviklerne laget spillene slik Sony ville, men det er ikke tilfellet lenger. Likevel må det presiseres at Sony som regel har brukt raskere og dyrere minne, og Playstation 3 er intet unntak. En lignende løsning er mest sannsynlig på vei med Playstation 4.

Men. Ken Kutaragi, mannen som stod bak Playstation 1-3, har latt Kaz Hirai overta kontrollen bak spakene. Han har vært kjent for å ha større spillinteresse fremfor teknisk tyngde, og om Sony legger litt mindre vekt på teknisk overlegenhet kan det godt hende at tredjepartsutviklere får øynene opp for konsollen.

Fremtidens spillkonsoller
PSP 2, eller NGP om vi skal bruke det offisielle navnet, er så lekker at tårene begynner å renne. Det gjelder innmaten også, som blir lovprist av utviklerne.

Men hva kan vi egentlig regne med? Sony har som sagt satset på minnet, men de har også flere snertne funksjoner, kraftige prosessorer og en skreddersydd maskinvare som er ulik noen annen. Likevel tror jeg vi kan forvente at de jekker seg ned litt. Jeg antar at vi kan beregne 8-10 ganger så mye minne som i dagens konsoller, altså 4-5 gigabyte.

Det er vanskelig å si noe om prosessoren, men jeg tror Microsoft vil kjøpe en fra IBM, Intel eller AMD, mens Sony vil kjøre på med en ny versjon av Cell. Grafikkortet i Playstation 3 og Xbox 360 var ikke akkurat det beste på markedet, så om konsollene kommer i 2013 vil vi nok se et kraftig forbedret grafikkort til PC i 2012.

Sony kommer naturligvis til å bruke blu-ray, og det vil nok Microsoft gjøre også. Det blir en billigere, mer stillegående og mindre konsoll. Harddiskens størrelse bør ligge på en terrabyte, den bør støtte en oppløsning som er høyere enn 1080p, de kommer til å støtte 3D på en bedre måte og vil selges med Kinect og Move pluss en håndkontroll.

Fremtidens spillkonsollerFremtidens spillkonsollerFremtidens spillkonsollerFremtidens spillkonsoller
Iløpet av to konsoller har Microsoft rukket å slippe fire håndkontrollere med ulik form og funksjon. De tjener mye penger på slike oppdateringer, da tilbehørsgevinsten er skyhøy.

Sony hadde planer om å endre Dual Shock før denne generasjonens konsoller, men droppet det. Det vil si at de har den minst ergonomiske håndkontrolleren, med et design fra 1993. Men jeg tror at både Microsoft og Sony vil endre sine respektive håndkontrollere på en eller annen måte, om enn bare for å tjene penger. Konsoller som PSP 2 viser at det ikke nødvendigvis handler om superstilistiske og kvasse linjer - det handler om ergonomi.

Det kan hende at Sony kaster det pene menysystemet de har i XMB, siden det ikke er det mest fleksible på markedet. Microsoft vil også bytte om det blir tilfellet. Xbox 360-menysystemet er rett og slett litt uheldig, og til tider ganske knotete.

Til slutt tror jeg de nåværende konsollene vil arve utseendet etter denne generasjonens plattformer. Indikasjonen ser jeg i Nintendo 3DS og PSP 2. Jo da, det er et skille der, men de er ikke like store som forskjellen mellom tidligere konsoller. Nintendo 3DS er tross alt ekstremt lik sin forgjenger, og jeg er sikker på at til og med hardbarkede Nintendo DS-fans vil ha problemer med å se forskjellen. Det samme gjelder PSP 2. Den er bulkete og mykere i formen, men man ser definitivt hvor designet kommer fra.

Fremtidens spillkonsoller
Sony forsøkte å lage en ergonomisk håndkontroller til Playstation 3, men ble møtt av utallige protester. Ved neste konsollgenerasjon er nok tiden moden for et annet design, dog.

Dette kommer til å overføres til konsollene. Maskinvaren skal representere et varemerke, og av den grunn vil den neste konsollgenerasjonen dele likhetstrekk med sine forgjengere. Skillet mellom Playstation 3, Xbox 360 og slim-enhetene er nok en god indikasjon på hvordan Playstation 4 og Xbox 720 vil bli.

Men det må presiseres at dette bare er spekulasjoner - selv om jeg tror jeg har ringet ut noen riktige svar. Hvis ikke håper jeg noen lesere minner meg på denne artikkelen når neste konsollgenerasjon er her, så jeg får se hvor langt unna eller nærme jeg var med mine synsinger på denne solfylte vårdagen i 2011.



Loading next content