Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Fire Emblem Heroes

Fire Emblem Heroes

Nintendos neste satsing på mobilplattformen er strategispillserien Fire Emblem, men med Fire Emblem Heroes er det mange av kjerneelementene fra serien som mangler...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Lenge var Fire Emblem-serien en av Nintendos mer skjulte skatter. Til å begynne med var årsaken rett og slett at serien ikke kom ut utenfor Japan. Med Gameboy Advance-spillet Fire Emblem: Rekka no Ken (i Vesten kun kjent som Fire Emblem) ble vestlige spillere også introdusert for serien. Likevel var det de heller mer interesserte som fiklet med den strategiske rollespillserien, hvilket førte til at serien ble vurdert avsluttet.

Slik er det ikke i dag. Fire Emblem: Awakening til Nintendo 3DS ble en suksess både kommersielt og publikumsmessig. Spillet som kunne blitt seriens siste, ble i stedet spillet som gjenopplivet serien og brakte den frem i lyset for et langt større publikum. Super Smash Bros. for Wii U og 3DS har fått mange Fire Emblem-figurer å rutte med. I fjor fikk vi Fire Emblem Fates, som i praksis besto av tre spill i ett. Og som om ikke det var nok skal vi i løpet av det neste halvannet året få hele tre nye Fire Emblem-spill: Nyversjonen Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia i mai, spin off-spillet Fire Emblem Warriors til høsten og ikke minst et Fire Emblem-spill til Switch i løpet av 2018.

Spillene har variert med tanke på kvalitet, presentasjon og tekniske muligheter, men i kjernen av alle Fire Emblem-spill finner man turbaserte kamper, et mangfold av klasser og enheter, og ikke minst soldater som alle har sin utpregede personlighet og identitet. Med et slikt grunnlag er det mye som ligger til rette for at Fire Emblem Heroes, Nintendos nye gratisspill til mobiltelefoner, kan underholde. Dessverre er det en særdeles nedkokt versjon av Fire Emblem vi nå får servert til iOS og Android.

Fire Emblem HeroesFire Emblem Heroes
Dette er en annonse:

Fire Emblem Heroes er et gratisspill, noe som kan være både positivt og negativt. Det positive er at terskelen for å prøve ut spillet blir adskillig lavere når det ikke koster deg noe. Ulempen er at du vet at det ikke finnes noe som heter gratis lunsj her i verden, og at det følger med noen konsekvenser. I dette tilfellet snakker vi om den klassiske «Free to play»-modellen, som betyr at det er gratis å spille spillet og komme i gang, men at spillutviklerne har sneket inn elementer som koster penger og som de på kløktig vis får deg til å investere i.

Førsteinntrykket er riktignok ikke så aller verst. Du inntar rollen som en strateg fra en annen verden som skal hjelpe Anna, Alfonse og Sharena fra kongeriket Askr i kampen mot imperiet Emblia. Begge rikene har adgang til å reise mellom forskjellige verdener, og Emblia-imperiet benytter nå muligheten til å binde helter fra forskjellige Fire Emblem-verdener til sin tjeneste gjennom magiske kontrakter. Ved å kjempe mot heltene og overvinne dem brytes kontraktene, heltene får sin frihet tilbake og Emblia-imperiets makt svekkes.

Det hele er pakket inn i vakker grafikk, skjønt anime-fremstillingen av enkelte rollefigurer kan føles litt vel glasert og overdrevet, særlig dersom man sammenligner dem med hvordan de så ut i de originale spillene. I kamp ser det hele derimot veldig fint ut, og ikke minst flyter det hele både raskt og effektivt med korte lastetider. Mobiltelefoner i dag har mye datakraft å jobbe med, noe som tjener til spillets fordel. Det lille en får av musikk i spillet er også verdt å nevne, selv om flere av tonene er hentet fra tidligere spill i serien og dermed ikke er originale for spillet.

Det er også herlig tilfredsstillende hvor tilpasset mobilskjermer Fire Emblem-spillmekanikken faktisk er. Tradisjonen tro får du et oversiktsbilde over enhetene dine på en slagmark, som i dette tilfelle består av et lite rutenett på 8x6 felter. Det hele lar seg lett styre ved hjelp av enkle trykkbevegelser, og man kan bare leke med tanken på hvordan det ville vært med et fullverdig spill med like fint visuelt uttrykk, korte lastetider og enkle mekanikker som dette.

Dette er en annonse:

Kampmekanikken følger den klassiske Fire Emblem-formelen med våpen-trekantsystemet. Sverd slår øks, øks slår lanse, og lanse slår sverd. Trekanten er kodet med farger nederst på skjermen til enhver tid, og en tilsvarende våpen-trekant finnes for magiske angrep. Kampene er turbaserte, og enhetene dine går opp i nivå etter hvert som du avanserer. Har man aldri spilt Fire Emblem før, skal det ikke så mye til før systemet likevel sitter.

Fire Emblem HeroesFire Emblem Heroes

Så snart førsteinntrykket har lagt seg, begynner man derimot raskt å oppdage svakhetene ved spillet. En rekke av svakhetene er, ikke overraskende, knyttet til den mobile plattformen og free-to-play-modellen.

Et av de sentrale prinsippene i Fire Emblem er hvordan flere av rollefigurene man ender opp med til slutt er fiender som du i kampens hete har klart å overtale til å kjempe på din side i stedet. Det å finne ut hvem man skal bruke for å overtale dem og hvordan har alltid vært et spennende element i serien. I Fire Emblem Heroes er denne modellen fullstendig fraværende. Selv helter som du frigjør ved å beseire dem sier stort sett bare «takk for seg» og drar videre. Så hvordan rekrutterer man nye helter? Ved å investere perler (spillets valuta) i en portal som genererer tilfeldige helter for deg. Her ligger også kilden til eventuelle inntekter for Nintendo, for perler tar tid å samle opp, hvilket betyr at fristelsen til å kjøpe perler for å skaffe heltene man faktisk vil ha kan bli stor for noen.

Borte er ikke bare muligheten til å rekruttere nye soldater og venner på slagmarken, men all sosialisering med heltene dine er i praksis borte. Med tanke på at nettopp er personlighetene mange husker Fire Emblem-spillene for, og ikke minst er noe av trekkplasteret for Fire Emblem Heroes (tenk, alle dine favorittfigurer i ett spill), fremstår denne mobilversjonen som en blodfattig utgave at et godt spill i serien. Spesielt de to siste spillene, Awakening og Fates, har hatt et veldig stort og ikke minst underholdende fokus på sosialiseringen (og romansene) mellom rollefigurene, og et spill uten dette elementer blir ganske enkelt ikke det samme.

Fire Emblem Heroes er kokt ned til at du skal gjøre en ting, nemlig å kjempe. Ikke noe feil i og for seg, men problemet er at spillet blir veldig lett og ensformig veldig fort. Hvert brett består av fire helter du har valgt ut fra hæren din i kamp mot fire motstandere. Her får du ingen mulighet til å omplassere heltene dine før kampen begynner, og hva slags våpen du har tilgjengelig avhenger av hvilke evner du har aktivert hos heltene, som igjen avhenger av opptjente poeng. De forskjellige klassene fra originalspillene har liten betydning for kampene i sin helhet, og den strategiske dybden uteblir derfor. Flere av mulighetene vi kjenner fra nyere spill i serien er dessuten utelatt, som for eksempel muligheten for at to enheter som står ved siden av hverandre kan hjelpe hverandre i kampsituasjoner.

Fire Emblem HeroesFire Emblem Heroes

I tillegg til historiemodusen kan spillet også skimte med et treningstårn og en arena, men strukturelt sett er disse såpass like historiedelen at de ikke bidrar til å utvide spillopplevelsen noe særlig. I hovedsak tjener de som nyttige områder for å forbedre heltene dine, tjene mer poeng og oppgradere evnene deres. Det hjelper, men det er ikke nok.

For spillere som aldri har hørt om Fire Emblem-serien tidligere kan Fire Emblem Heroes tjene som lett og grei strategisk underholdning på den mobile plattformen. For fans er faren derimot stor for at dette blir et spill strippet for det meste som kjennetegner serien og skiller seg ut fra sine konkurrenter. I beste fall er dette et spill som gir deg noen minutter med underholdning om gangen. I verste fall er dette en forherliget gacha-simulator for mobil. Fire Emblem som serie kan mye bedre enn det. Forhåpentligvis blir Fire Emblem Warriors bedre enn dette.

HQ
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
Gratis, fin grafikk, mobilskjermer fungerer godt for den typen spillmekanikk Fire Emblem-spillene benytter.
-
Den taktiske dybden man forbinder med serien uteblir, altfor liten forskjell på bruken av de forskjellige rollefigurene, klassesystemet er så godt som ikke-eksisterende, man får ingen tilknytning til rollefigurene.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

1
Fire Emblem HeroesScore

Fire Emblem Heroes

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Nintendos neste satsing på mobilplattformen er strategispillserien Fire Emblem, men med Fire Emblem Heroes er det mange av kjerneelementene fra serien som mangler...



Loading next content