Noen ord er bare morsomme, og De Blob er blant dem. Det føles nesten som om det spretter bobler ut av kjeften når man sier det, og det er jo veldig morsomt, og litt ekkelt.
De Blob startet opprinnelig som et lite spilleksperiment blant ni studenter ved Utrecht School of Arts og Utrecht University i Nederland. Spillet kunne lastes ned gratis på nettet, og viste seg raskt å ha stort potensial. En hyggelig liten fargeklatt ble raskt alles yndling, og De Blob ble faktisk utnevnt til maskot for byen Utrecht. Studentene vant flere priser for sitt arbeid, og dette vekket nysgjerrig-heten til det store selskapet THQ. Med penger i banken, kjøpte THQ opp alle rettighetene til spillet, og satte like godt et spillstudio på jobben for å arbeide videre med konseptet.
I dag utvikles spillet av Blue Tongue til Nintendo Wii, og mye av det originale konseptet fra studentene er bevart. De Blob kan sies å være et slags puzzlespill, der din oppgave er å fargelegge verden etter at fargefascistene har sugd ut alle farger fra landskapet. Alt starter med andre ord rimelig grått og trist, og du blir den viktigste frihetskjemperen som gjør opprør ved å male byens bygninger i alle regnbuens farger. Et morsomt, hyggelig og kreativt påfunn, som på ingen måte involverer noen form for vold.
Gameplayet går ut på å trille rundt som en liten ball og subbe borti malingsspann som står plassert rundt om kring. Deretter er det bare å sprette fra bygning til bygning for å male husene i de fargene du vil. Dette høres kanskje kjedelig ut, men Blue Tongue har krydret opp-levelsen med muligheten for å foreta ulike sprettkombinasjoner, og en raskt økende poengsum dersom du klarer å male hele kvartaler. Dersom du lykkes, vil du også sette fri innbyggerne i byen, noe som straks skaper et mer naturlig bybilde enn den nitriste østblokk-stilen du starter med. Musikken er også dynamisk, noe som blant annet betyr at ulike instrumenter blir lagt til etter hvert som du setter farge på verden. Det ender opp i en funky trall, som står i stil til den svært surrealistiske og fargesprakende byen du nettopp har frigjort.
Min største bekymring er at gameplayet fort kan bli ensformig over tid. Det er morsomt å søle maling, men det er grenser for hvor gøy det blir flere timer i strekk. Forhåpentligvis vil utviklerne legge til flere interessante gameplay-elementer, som bidrar til å gjøre spillet mer holdbart over tid.
Akkurat nå føles det mer som et minispill - med andre ord ikke så langt unna det De Blob startet som ved universitetene i Utrecht. I utgangspunktet var lanseringen satt til mai, og i så fall hadde det blitt litt dårlig tid til å redde inn et spennende, men litt tynt spillkonsept. I ettertid har spillet blitt utsatt til september, så vi får vente og se om de ekstra fire månedene er nok til å utvide blobbens repertoar.