Cat Quest

Cat Quest

Hva får du hvis du blander Skyrim og Legend of Zelda og hiver oppi en bøtte med katter?

Cat Quest

Cat Quest er et megakoselig RPG i 2D, utviklet av The Gentlebros, som tidligere har laget Slashy Hero. Utviklerne selv sier de er inspirert av Skyrim, Legend of Zelda og Final Fantasy, så spillet har mye å leve opp til. Flaks da, at Cat Quest har ni liv å gjøre det på!

Cat Quest er satt til Felingard, et land fylt med høye fjell, store innsjøer, mektige skoger, en hel haug med katter i all slags varianter... og drager. Det har seg nemlig sånn at kattehelten i dette eventyret er en Dragonblood, og det finnes en rekke profetier som sier at han skal gjøre Felingard fri fra dragene, en gang for alle! Egentlig er han bare ute etter å redde søstra si som har blitt kattenappet av en gal og generisk katteskurk ved navn Drakoth. På veien hjelper han en rekke landsbybeboere med diverse problemer, gjør en hel haug med huler og dungeons monsterfrie, skaffer seg mye kult utstyr og støter på en masse forskjellige fiender.

Cat QuestCat Quest

Dette er et veldig enkelt RPG som kun inneholder de mest nødvendige elementene; man kan gå opp i nivå, man kan lære seg nye ferdigheter og oppgradere dem, man kan oppgradere våpen og rustning og man kan velge klasser...på et vis. Alle klassene; mage, ranger, tank, rogue og så videre er knyttet til hvilke klær man har på seg (de gir bonus til utvalgte stats, penalties til andre), så kattehelten vår kan i prinsippet innta alle rollene selv. Dette gir mening siden man driver og soser rundt aleine, og ikke plukker opp lagmedlemmer på veien.

Det at spillet er enkelt og simplifisert betyr ikke at det er dårlig! Å nei, det er masse her som funker kjempebra. Kampsystemet, for eksempel, er en fryd. Igjen, det er også enkelt - rull unna med X, slå med firkant og med triggerne og bumperne avfyrer man en rekke spenstige magiangrep. Det funker som en drøm! Som regel må man bruke en kombinasjon av unnarulling, slag og magiangrep for fiendene man støter på har som regel en skaderadius i tillegg til et magiangrep som går i en spesifikk retning - høyre/venstre, på kryss og tvers eller i en sirkel. Er du ekstra heldig møter du på en fiende som gjerne har en kombinasjon av alle tre og forskjellige typer elementmagi i tillegg!
Etter hvert som man oppdager nye områder i Felingard finner man templer hvor man kan lære seg nye ferdigheter og oppgradere de gamle. Noe som passer veldig fint fordi man også støter på nye og vanskeligere fiender. The Gentlebros har fått til en velbalansert progresjon mellom nye fiender, nye krefter og nytt utstyr som gjør dette til veldig underholdende og lett avhengighetsskapende spill - i skrivende stund er kattehelten min level 47, og jeg har ingen planer om gi meg med det første. Skal jeg dømme ut fra hulene jeg finner rundt forbi så går det an å bli hvert fall level 99...

Cat QuestCat Quest

En ting som bidrar til den litt avhengighetsskapende effekten spillet har er de lootboks-lignende kistene man finner i huler og i butikken som er tilgjengelig. Man vet aldri hva man kjøper (med in-game currency, ikke noe mikrotransaksjoner her i gården), det er helt tilfeldig, så man kan ende opp med mange av samme hatten eller samme sverdet. Det fine her er at hvis man får flere av noe man allerede har fra før, blir den rustningen eller våpenet oppgradert og får bedre stats. Det hjelper litt på det faktum at man ikke kan velge hva man kjøper, og det faktum at man ikke kan selge noe av det lootet man finner. Her er virkelig alt kuttet helt ned til beinet, ikke noe dødvekt eller overflødig kjøtt.
Men The Gentlebros har kanskje tatt det litt vel langt, for det hadde vært himla greit med en journal en gang i blant, sånn at jeg hadde hatt litt oversikt over hvilket oppdrag jeg holdt på med.

Dette er kanskje et enkelt spill, men fy faderullan så sjarmerende det er! Felingard er en skikkelig koselig plass, kattehelten vår er totez adorbz, jeg får lyst til å klype alle figurene vi møter i kinnene fordi de er så forbannet søte - selv fiendene vi støter på er megaskjønne. Og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og Player 2 har «oooooh-et» og «aaaaaaah-et» og skreket «HELLEDUSSEN SÅ SØØØØØØT» hver gang katten vår har fått et nytt kostyme...er...jeg mener, hver gang kattehelten får ny og badass rustning.

Cat QuestCat Quest

Det er bare rett og slett et himla trivelig og gøyalt spill, med koselig musikk, interessant lore og så mange katterelaterte ordspill at man ikke kan annet enn å sitte å humre for seg selv mens man spiller. Og det at det er så innmari søtt og koselig veier opp for at gameplayet ikke er spesielt dypt, at oppdragene kan bli litt repetitive og at det er bygd opp sånn at det blir litt grindy - i hvert fall for en stund. Cat Quest er definitivt verdt å kaste bort noen timer på.

7 / 10
+
Fornøyelig. morsomt, bra kampsystem, kule krefter, søte figurer, oversiktlig og enkel meny