Da spilljournalistene fra alle verdens hjørner hadde satt seg kom budskapet raskt og tydelig. Det nye Call of Duty-spillet er ikke Modern Warfare 4. Det skulle det ikke være noe tvil om. Call of Duty: Ghosts dreier seg heller om en ny retning for rekordserien. Når det var på det rene startet presentasjonen.
Og vi fikk ikke vite overveldene mye om disse mystiske spøkelsessoldatene. Etter presentasjonen var over stod nemlig mye av spillet fortsatt igjen som et mysterium. Det vi imidlertid vet er at spillet handler om et team av elitesoldater, som har blitt håndplukket takket være deres fremragende egenskaper innenfor sine respektive militære grener.
Når det gjelder historien holdt også utviklerne kortene tett til brystet, men vi kan regne med en storslagen fortelling takket være skriveferdighetene til den Oscar-vinnende manusforfatteren Stephen Gaghan (Traffic, Syriana). Det hele starter på sedvanlig vis. En "massiv hendelse" sender de amerikanske soldatene ned i knestående, og det er opp til deg og teamet ditt å reise kjerringa.
Hvem som står bak denne massive hendelsen gjenstår å se. Tankene vandret naturligvis raskt til de typiske slemmingene i spill, Kina, Nord-Korea og landene i Midtøsten. Dette er dog bare spekulasjon fra min side, da Activision ikke hadde noen planer om å beskrive det fiktive politiske landskapet som vil prege spillet. Når det er sagt kan ikke spekulasjonene være helt på viddene, da det nye spillet vil forholde seg til nåtidens militære og politiske konflikter.
I Call of Duty: Ghost har utviklerne nemlig droppet den crazy fremtidskrigen vi stiftet bekjentskap med i Black Ops 2. I stedet skal de fokusere på mer realistiske scenarioer fra nåtiden, og skal jeg være ærlig passer dette helt utmerket for meg. Fremtidsvåpnene og flyvedronene i det forrige spillet ble litt for drøye etter min smak, og litt større troverdighet er slett ikke å forakte.
Utviklerne var altså sparsomme på detaljene om historien i spillet. Heldigvis var de mer rause når det gjelder det tekniske. Call of Duty: Ghosts blir nemlig det første Call of Duty-spillet til den neste konsollgenerasjonen. Hvis du holder deg til dagens konsoller vil du fortsatt få den tradisjonelle Call of Duty-opplevelsen, med 60 bilder i sekundet, bombastiske scener og heftig flerspiller. Men versjonene til neste generasjon blir naturligvis mye penere å se på.
Det visuelle fortrinnet kommer av et par tekniske fordeler hos de nye konsollene, som blant annet har støtte for en teknikk kalt SubD-overflater. Denne teknikken, som er utviklet av animasjongiganten Pixar, går ut på å øke antall polygonger et objekt i spillet består av, etterhvert som du beveger deg nærmere og nærmere. Detaljrikdommen vil derfor være vesentlig høyere fra nært hold uten at konsollen trenger å bruke resurser på det hvis du er langt unna. Overflater vil dessuten være myke å se på fra kloss hold, og runde objekter som siktesirkelen til våpnene dine, de som ofte har vært litt kantete før, vil nå være perfekte sirkler.
Alt i alt fikk vi se et Call of Duty som gikk sine forgjengere en høy gang på det visuelle, og Infinity Wards Zach Volker klarte ikke å skjule entusiasmen da han snakket om SubD-teknikken:
- Du kommer til et punkt der du ikke kan se noen polygonger i det hele tatt, kun en myk rund overflate. Det virker på våpnene, figurene, hodene deres, hjelmene deres, utstyret deres, ja alt vi velger å stille inn SubD på. Til og med blader og løv. Det er virkelig en fantastisk teknikk, som rett og slett fjerner følelsen av at du spiller et spill, forklarte han.
Ett av områdene der den forbedrede grafikken virkelig kom til syne var i gjengivelsen av spillfigurene, og ikke minst overarmen din. Når man tenker gjennom hvor store deler av spillet overarmen din er synlig på skjermen er det ikke så rart at utviklerne ønsker å fremheve den. Detaljrikdommen i huden er mektig, og du kan se selv små hårstrå og nyanser i hudfargen. Det samme gjelder fjesene til personer du møter, utviklerne har virkelig tatt ibruk kreftene til next-gen-konsollene på dette området.
Detaljrikdommen strekker seg også til hundene i Call of Duty: Ghosts. Disse vil spille en langt større rolle enn i tidligere Call of Duty-spill. Denne gangen er nemlig hundene mer enn aggressive beist du møter underveis. De er verktøy du kan bruke. De kan sniffe seg frem til eksplosiver og hjelpe deg i kampens hete, og takket være motion capture er animasjonene og bevegelsene deres utrolig realistiske. Infinity Ward lover at vi vil bry oss om de firbeinte vennene i Call of Duty: Ghosts mye mer enn vi har gjort tidligere.
De lover også at Call of Duty-serien ikke har mistet sin relevans, til tross for alle årene på toppen av næringskjeden. Suksessen har som kjent først og fremst kommet på grunn av flerspilleren, og Ghosts vil naturligvis by på mer av det samme. Utviklerne lover dessuten flere tilpassingsmuligheter enn før, slik at opplevelsen bli mer personlig enn tidligere.
Rent spillmessig vil flerspilleren introdusere såkalte dynamiske spillkart. Disse kartene involverer "game changing events", som vil dramatisk endre kampbildet underveis i en match. Som eksempler nevnte utviklerne flodbølger og eksplosive feller, og de håper at disse kan puste nytt liv i formelen vi allerede kjenner og elsker.
Under demonstrasjonen ble vi vist en rekke scener der kreftene til den neste konsollgenerasjonen kom til syne. Vi fikk se en tett jungel der lyset såvidt klarte å bryte gjennom vegetasjonen. Vi fikk se en bekk som rant vakkert nedover fjellsiden, og Infinity Wards Mark Rubin regelrett koste seg når han gikk rundt og viste frem detaljrikdommen spillet kan skilte med. Teknikker som displacement mapping, forbedringer innenfor teksturoppløsningen, skyggeleggingen og lyssettingen. Alle disse tingene er med på å gjøre Call of Duty: Ghosts de suverent peneste i serien så langt. Men det skulle jo bare mangle.
På slutten av presentasjonen fikk vi se en gjennomspilling av ett av oppdragene. De startet under vannet, omringet av både haier og militærbåter på overflaten. Deretter fulgte de det som så ut til å være en lineær rute under havoverflaten, mens de forsiktig unngikk de fiendtlig patruljebåtene. Stemningen var intens, men samtidig gjenkjennelig. Grafikken og lyden er ypperlig, men det er samtidig tydelig at dette er et Call of Duty-spill. Det er vakkert å se på, det er intenst og morsomt, men utviklerne ser ikke ut til å ha forlatt den gamle oppskriften på nevneverdig vis. På godt og vondt.
Da jeg forlot presentasjonen var jeg både giret og skuffet. Giret fordi jeg hadde sett den neste generasjonen av Call of Duty-serien. Jeg hadde sett et utrolig detaljert spill. Et spill med nesten fotorealistiske animasjoner, vakre miljøer, realistiske våpen, og de mykeste overflatene jeg har sett i et spill noensinne. Samtidig er det vanskelig å bli helt bergtatt av Call of Duty: Ghosts Foreløpig.
Det er fortsatt så mye jeg ikke vet. Jeg vet fortsatt ikke så mye om plottet. Jeg vet ikke hva dette vil dreie seg om, og hvis man ser bort fra grafikken er dette tilsynelatende mer Call of Duty av den gamle skolen. Bare penere, mye penere. Uansett, ser frem til E3-messen, og et større innblikk i spøkelsenes kamp mot ukjente fiender på slutten av året.