Batman: The Enemy Within

Batman: The Enemy Within

Utforskingen av relasjonen mellom Batman og The Joker er noe av det beste vi har fått servert på flere år, men er det nok til å bære Telltales nyeste spill?

Etter første sesong av Batman: The Telltale Series satt jeg igjen med stort sett et positivt inntrykk. Det var fortsatt snakk om et Telltale-spill, hvilket betyr et spill med stort fokus på dialog og at du tar valg som styrer historien ned en viss retning - litt som historiene du leste i gamle Donald-pocket som liten hvor du kunne velge progresjonen: Hvis du vil A skal skje, gå til side X; hvis du vil B skal skje, gå til side Y. Dette er en formel som etter hvert begynner å bli litt for forutsigbar og tynnslitt, men Batman: The Telltale Series kunne til gjengjeld veie opp med at du fikk en god Batman-historie hvor mesteparten av tyngden lå i fokuset på Bruce Wayne-personaen fremfor Batman.

Potensialet for en ny sesong er dermed absolutt til stede, og spørsmålet blir om Batman: The Enemy Within klarer å forbedre grunnlaget fra forrige sesong. Klarer Telltale denne gangen å snekre sammen en historie som fokuserer på både Bruce Wayne og Batman? Hva med forholdet hans til Alfred, Selina Kyle og hans øvrige allierte? Og ikke minst: hva med forholdet mellom Batman og John Doe?

Batman: The Enemy Within
The Riddler vender tilbake til Gotham, og det er opp til Batman å bruke sine detektivevner for å stoppe gåtemesteren.

Et nytt perspektiv på Batman-Joker-relasjonen

I dette alternative Batman-universet er John Doe en rollefigur som som Bruce møter under sitt opphold på Arkham-institusjonen i første sesong. Du skal være blind på Stevie Wonder-nivå for ikke å se at John Doe har ansiktstrekkene, fargen og ikke minst en hel del av personlighetstrekkene til Joker. Det vil si, vi som spillere kjenner ham som Joker, men her opererer vi med et univers hvor Joker ennå ikke eksisterer. Det faktum at Joker ennå ikke eksisterer, samtidig som at vi som spillere vet at John Doe med enkelthet kan utvikle seg til å bli Batmans erkenemesis, er kort og godt det som utgjør kjernedynamikken i Batman: The Enemy Within. Kan vi denne gangen se for oss et Batman-univers hvor Joker aldri eksisterer, men hvor denne dypt forstyrrede sjelen derimot blir en av Batmans allierte? Eller vil dine handlinger være det avgjørende dyttet som skaper en ugjenkallelig kjedereaksjon?

Dette ett av de mest spennende innblikkene i relasjonen mellom Batman og Joker vi har fått servert på lenge.

Relasjonen mellom Bruce/Batman og John Doe er uten tvil det som bærer sesongen mest på sine skuldre, og resultatet skuffer ikke. Stemmeskuespillerne er riktignok ikke i nærheten av kvaliteten vi forbinder med Kevin Conroy og Mark Hamill fra Arkham-trilogien og Batman: The Animated Series, men rent bortsett fra det er dette ett av de mest spennende innblikkene i relasjonen mellom Batman og Joker vi har fått servert på lenge. Relasjonen setter sitt preg på deg som spiller, og det at du kjenner til et mulig utfall av relasjonen gjør også at du til en viss grad blir preget i dine valg: Skal du la ønsket om å hjelpe John Doe bestemme hvilke valg du tar, eller er hans skjebne bestemt av Batmans overordnede ønske om å stå i det godes tjeneste? Det er du som spiller som må bestemme hvilket valg du tar, men det endelige utfallet av dine valg blir ganske så forskjellig denne gangen ut ifra hvilke veier du tar.

Batman: The Enemy Within
Hva gjør man ikke for å hjelpe sine venner, selv når vennene har morderiske og psykopatiske tendenser?

I lys av denne anstrengte relasjonen havner de andre relasjonene Bruce/Batman har til dem rundt seg naturlig nok i skyggene, uten at det betyr at de fleste av dem er dårlige av den grunn. Denne gangen må Batman ta opp kampen mot en skurkekoalisjon kalt Pakten, en kamp han noe motvillig må kjempe sammen med en myndighetsorganisasjon kalt The Agency under ledelse av Amanda Waller. I møte med både nye allierte, nye fiender og nye bekjentskaper hvis troskap forblir usikker er det nok av gode historieelementer å hente her. Tolkningene av skurkene vi møter er derimot ikke alltid like gode, særlig i lys av tidligere tolkninger vi har sett av dem i tegneseriene, filmer eller andre spill. Det er ikke dermed sagt at de er dårlige, de kunne bare vært bedre.

Gammel formel, ny vri

Telltale-spillene har siden første sesong av The Walking Dead vært preget av samme formel. Det er mye dialog hvor du noen ganger må foreta et valg, og valget du tar avgjør den videre historieprogresjonen. Med jevne mellomrom får du noen kampsekvenser hvor du må trykke på knapper i henhold til instruksene på skjermen, og en gang iblant får du dessuten vandre litt fritt rundt innenfor et begrenset område for å samle ledetråder og spor for veien videre. Fortsatt holder Telltale seg til denne formelen, og selv om Quick Time-sekvensene er blitt mer actionfylte er det fortsatt ikke studioets forte. De gir et fint avbrekk fra all dialogen, men oppleves fortsatt ikke som noe høydepunkt i spillet.

Det nye er at studioet eksperimenterer litt mer med dynamiske kamper som også har valgmuligheter, men disse blir rimelig eksperimentelle ettersom de ikke dukker opp så ofte som de burde. Med en litt bedre og jevnere fordeling av de nye elementene kunne kampsekvensene blitt hakket mer spennende, men vi kommer ikke unna at denne delen av Telltale-formelen fortsatt føles noe påtvunget og haltende.

Batman: The Enemy Within
Spillet forsøker seg med jevne mellomrom på å bryte opp den mer tradisjonelle Telltale-formelen, slik som her hvor man må koble ledetråder sammen. Dessverre blir slike øyeblikk få og eksperimentelle.

Da er det derimot langt mer spennende å snakke om forbedringene på historiefronten, som har blitt langt mer kompleks, levende og organisk. De tidligste Telltale-spillene hadde noen veldig klare og tydelige punkter i historien hvor man tydelig skjønte at historien kom til å ta den ene eller andre retningen ut ifra hva man valgte. Senere har denne formelen utviklet seg til å bli langt mer realistisk, og i Batman: The Enemy Within er forbedringene klare og tydelige. Fortsatt har man punktene hvor klare og definitive valgøyeblikk er tydelige, men måten alle store og små valg påvirker nyanser, smådetaljer og relasjoner på måter jeg ikke alltid klarer å forutse de langsiktige konsekvensene av.

Med en litt bedre og jevnere fordeling av de nye elementene kunne kampsekvensene blitt hakket mer spennende.

Dette gjør også at hvilken Batman jeg velger å spille som får langt større konsekvenser. Vil jeg legge meg på Frank Miller-linja og spille en brutal, tøff Batman som kun er ute etter å få has på skurkene, koste hva det koste vil for meg selv og andre? Vil jeg forsøke å skape meg en Batman som er langt mer human og imøtekommende? Valgene jeg tar får noen ganger såpass store konsekvenser at å kjøre én linje fullt ut noen ganger blir vanskelig.

På den tekniske fronten er det godt å se at Telltale denne gangen har klart å skape et spill som flyter godt uten de store ytelsesproblemene. Spillet benytter seg av den samme tegneseriestilen vi så i forrige sesong, men med en presentasjon som er hakket skarpere og levende. Noen bevegelser føles relativt stive, særlig i sekvensene hvor man kan bevege seg litt mer fritt, men den grafiske stilen passer godt overens med historien og stemningen i spillet.

Batman: The Enemy Within
I beste Telltale-spill må man styre dialogen i den retningen man ønsker, som igjen styrer det videre utfallet i historien.

Ikke feilfritt, men et must for fansen

Batman: The Enemy Within har noen kjernepunkter som gjør dette til et spill alle Batman-fans bør sjekke ut, og som i det store og det hele overgår forgjengeren når det kommer til historie. Det hindrer ikke spillet fra å ha sine feil og mangler: en del av skurkene vi møter fremstår som noe skuffende sammenlignet med tidligere fremstillinger, og Telltale-formelen gjennomgår ingen revolusjonerende endringer til tross for en god del justeringer i riktig retning. Samtidig er dette en minneverdig sesong av Telltales Batman-eventyr, og det vil ikke by meg imot om vi får en tredje sesong i tiden som kommer.

7 / 10
+
Det mest spennende perspektivet på forholdet mellom Batman og Joker vi har sett på lenge, mye bra dialog og historiefortelling, god teknisk flyt, måten historien utvikler seg på har blitt mer sammensatt og forbedret.
-
Vi har sett bedre tolkninger av flere av skurkene tidligere, fortsatt mye bruk av Quick Time Events, mye tomt fyllmateriale, den tradisjonelle Telltale-formelen fornekter seg ikke til tross for å ha blitt forbedret.

2
Batman: The Enemy WithinScore

Batman: The Enemy Within