Azure Striker Gunvolt

Azure Striker Gunvolt

Studioet bak Mega Man Zero-serien, samt Mega Man 9 og 10, gir nå ut sitt første selvstendige spill. Her er dommen...

Det var en egen sjanger Keiji Inafune & Co. skapte da de ga ut NES-spillet Mega Man i 1987. Det var noe helt for seg selv. Den blå roboten forserte 2D-landskap stappfulle med fiender før han kjempet mot en boss i et lukket rom mot slutten av brettet. Deretter overtok han den nevnte bossens egenskap slik at han kunne bruke den mot høvdingen i enden av neste brett. Det var et intrikat spilldesign som ikke bare ga spilleren en real utfordring (for spillene var vanskelige og krevde ordentlige ferdigheter), det var også et system hvor man måtte eksperimentere og finne ut hvilken boss som var svak mot hva.

Siden har årene gått, og Mega Man-serien er blitt videreutviklet i form av serier som Mega Man X, Mega Man Zero, Mega Man Battle Network og Mega Man Legends. Etter at de gikk tilbake til seriens røtter, og ga ut de to retroinspirerte spillene Mega Man 9 og Mega Man 10, ble det imidlertid stille fra Capcoms side. Faktisk ble seriens 25-årsjubileum forbigått i fullstendig stillhet fra offisielt hold, og det nærmeste vi kom en markering var det fanproduserte spillet Street Fighter X Mega Man.

Med slik stillhet fra dem som sitter på lisensen, er det godt å se at det fortsatt er sjeler der ute som bryr seg om konseptet. Senere i år skal vi stifte bekjentskap med Beck i Kickstarter-spillet Mighty No. 9, som etter alt å dømme blir det nærmeste vi kommer en åndelig oppfølger av Mega Man. Før vi kommer så langt kan man imidlertid logge seg inn på 3DS eShop og teste det nyeste spillet fra skaperne av Mega Man Zero-serien, samt Mega Man 9 og 10. Det er duket for ny 2D-action med en blåkledd helt Azure Striker Gunvolt.

Azure Striker Gunvolt

Tittelhelten selv er en såkalt adept, en gruppe mennesker som en gang i fremtiden havner på alles lepper på grunn av deres unike egenskaper. Hvilke egenskaper en adept har varierer like mye som snøkrystaller, men fellesnevneren er at vanlige mennesker ikke stoler helt på disse supermenneskene. For å hindre konflikter trer derfor organisasjonen Sumeragi frem. Utad er oppgaven deres å bevare freden, men i realiteten bruker de adepter som forsøkskaniner. Det er en stygg sannhet holdt skjult for offentligheten.

Naturligvis er det noen som ikke helt liker hvilken retning verden har tatt, og disse samler seg i opprørsbevegelsen Quill. Det er på oppdrag fra nevnte organisasjon at Gunvolt møter en annen adept, Joule. For å beskytte henne best mulig bryter Gunvolt med Quill, men fortsetter å ta frilans-oppdrag fra dem. Og det er her spillet for alvor begynner.

Jeg ble aldri helt begeistret for historien i Mega Man Zero-spillene, og det er mange likhetstrekk mellom denne serien og Azure Striker Gunvolt. Spillet har et visst glimt i øyet, helt klart, men det hele blir samtidig så pompøst og seriøst. Resultatet er en kombinasjon jeg ikke helt klarer å bli begeistret for. Begeistringen lar seg også styre av at historie, setting og rollefigurer aldri blir utforsket dypt nok. Her kunne utviklerne godt hatt mer tro på seg selv og utbrodert det hele litt mer, for det lille vi ser har unektelig et potensiale. I skrivende stund er det bekreftet at en oppfølger er på vei, så vi får håpe utviklerne da tar tak for å bygge et dypere, fyldigere og mer intrikat univers.

Azure Striker Gunvolt

Så langt i denne anmeldelsen har referansene til Mega Man vært mange, og det er heller ikke helt uten grunn. Både i design og spillmekanikk er det mye som minner om den blå robothelten fra fordums tid, som gikk fra A til B, beseiret all motstand og ga alt han hadde mot en boss på slutten av brettet. Det er en nesten identisk formel vi møter også her. Vi følger den blåkledde Gunvolt mens han tar seg frem gjennom brett og skyter ned motstanderne av mekanisk eller overnaturlig natur. Mot slutten lurer dessuten en bosskamp som virkelig krever spillerens oppmerksomhet. Vanskelighetsgraden på selve banene er sjelden særlig utfordrende hvis man har noen spilleår på baken, men bosskampene krever fort både to, tre og ti forsøk før man kan erklære seg som seierherre. Mot slutten blir også vanskelighetsgraden vel høy, men aldri så høy at ikke intens trening og knappepresisjon kan løse problemene. Kontrollsystemet er nemlig godt tilpasset opplevelsen, noe som kommer godt med i denne typen spill.

Likhetene til fordums robothelter til tross, er Azure Striker Gunvolt likevel ingen blåkopi(!) av den gamle formelen. Dette skyldes i hovedsak to faktorer. Den ene faktoren er at Gunvolt aldri overtar egenskapene til andre rollefigurer. Noen nye våpen kan selvsagt låses opp underveis, men i utgangspunktet er Gunvolt bare utstyrt med en skyter og adept-evnen hans, som er kontroll over elektrisitet. Våpenkombinasjonen bringer oss til det andre særpreget ved Gunvolt, som er tag-systemet. Alene gjør sjelden skyteren eller elektrisitetsfeltet stor skade. Om Gunvolt derimot først skyter noen skudd på motstanderen og med dette "tagger" fienden før han fyrer løs med elektriske ladninger, kan skadeomfanget være dødelig. Systemet føles merkelig til å begynne med, men snart vil det å finne en god metode for å markere motstanderen på bli en så altomfattende handling at man blir helt oppslukt. Tag-systemet fungerer særdeles godt, og med et tilsynelatende lite grep har utviklerne i Inti Creates brakt et nytt, spennende og særpreget element inn i sjangeren.

Nyhetene kommer godt med, for utover disse er det lite nytt spillet bringer med seg, hverken når det gjelder innhold eller design. Brettdesignet er tidvis godt, men ofte føles det bare som midt på treet. Musikken kan glimte til, men den er ofte også helt forglemmelig. Bakgrunnsmiljøene kan være vakre å se på, men bærer litt for ofte preg av å henge igjen i spillets inspirasjonskilder. Fiendene kan være interessante, men blir fort platte og forutsigbare. Dessuten har spillet et system for erfaringspoeng det er vanskelig å se nytteverdien av.

Azure Striker Gunvolt

På tross av dette ender Azure Striker Gunvolt med å bli et underholdende innslag til Nintendos håndholdte. En oppfølger er som nevnt under utvikling, og med debutspillet bak meg kjenner jeg meg optimistisk.

Og skulle det vise seg at det blir for lenge å vente på oppfølgeren, kan dere alltids bryne dere på spin-offen Mighty Gunvolt. Mens Azure Striker Gunvolt er laget med Mega Man Zero-serien for øye, er Mighy Gunvolt et lite bonusspill modellert etter den opprinnelige Mega Man-serien. Spillet er som et blaff fra NES-fortiden (inkludert grammatisk tvilsomme oversettelser), og kommer også med Beck fra Mighty No. 9 som spillbar figur. Da det lar seg gjennomføre på 20 minutter skriver vi ikke en selvstendig anmeldelse av det, men liker du Azure Striker Gunvolt er det bare å kjøre på med Mighty Gunvolt etterpå.

7 / 10
+
Underholdende spillmekanikker, tag-systemet fungerer ypperlig, god musikk, kjærkomment bidrag i en ellers sovende sjanger, god vanskelighetsgrad.