Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic Commando

Vi gamere er ikke akkurat skjemt bort på gode Star Wars-spill før nå i det siste. Republic Commando fortsetter med den høye standarden

Star Wars har vel snart begynt å bli en respektert spill-lisens igjen, takket være Bioware og deres KOTOR. Nylig fikk vi oppfølgeren - The Sith Lords - og vi vet at de gamle Westwood-gutta holder på å utvikle et RTS i SW-universet som det naturlig nok er store forventninger til. Men sånn har det jo som kjent ikke alltid vært. I mange år kom den ene SW-stinkeren etter den andre, og alle skuffet de i intergalaktisk skala. Så hvilken fraksjon vil Republic Commando slutte seg til? The dark or the light side?

Som den klonen du er, er du jo produsert med kun et mål for øyet: krig. Men du er ikke en vanlig fotsoldat som står i første rekke og samler kuler - du er en lagleder for en tropp på fire hvis spesialfelt er presisjonsoperasjoner. Dette utspiller seg vel mer eller mindre under Episode 2, og første oppdrag tar deg med under den enorme gladiatorarenaen på planeten Geonosis. Oppdraget er å skade noen vitale produksjonsledd slik at klonene slutter å strømme på. Spillet tar deg videre med ut i verdensrommet på flere romskip, og avsluttes i Wookiee-jungelen på planeten Kashyyyk.

Jeg er en av dem som er litt likegyldig til alt det Star Wars-greiene. Skjønner ikke heeelt den store fascinasjonen, og spesielt ikke etter Episode 1 og 2. Jo da, jeg også er glad i de gode gamle 4, 5 og 6, og skal jo selvsagt få med meg Episode 3 også, men det holder ikke for å falle under kategorien fan. Likevel er jeg svært begeistret over å få skyte hodet av klone etter klone så oljen skvetter. Det jeg vil frem til er vel at du overhodet ikke trenger å vende deg mot Naboo hver femte intergalaktiske time for å messe til Yoda og ønske Luke lykke på reisen for å kose seg med Repulic Commando. Det er sikkert med på å gi litt ekstra kjøtt på beinet til de som faktisk husker historien i filmene, men for meg er det bare et veldig godt skytespill - og et av de beste til Xbox.

I teorien så skal vel dette være et Squad-based FPS. I praksis så løper du rundt og skyter, og de andre følger etter. Det er fint lite av taktiske avgjørelser som ikke allerede er bestemt. Enkelte steder dukker det opp symboler som indikerer at "her kan du sette en til å snipe" eller "her kan du plante en bombe". Utenom disse stedene - som altså er plukket ut for deg på forhånd - har du ingen innflytelse på troppen din. På tross av dette fungerer det egentlig fint. De tre følgesvennene er ikke bare stumme kloner, men karakterer med sine egne personligheter. Titt og ofte kommer en sarkastisk spøk eller en kameratslig slengbemerkning som er med på å blåse liv i Delta Squad, og det funker godt.

Det kan minne litt om Metroid Prime, bare i en mye mer actionfylt setting. Også er det jo mye mer mystisk og ensomt på Samus` eventyr. Utseendemessig kan det også minne om frøken Aran`s GameCube-univers - med andre ord, det er visuelt sett meget flott. Musikken er i særklasse, og er veldig autoritær. Hovedtemaet er sunget av et stort kor akkompagnert av et orkester - og det virker nærmest litt sakralt, uten at det er negativt. Det er bare slående og overhvelmende. Veldig kult!

Det store spørsmålet blir vel om dette kan konkurrere med Halo-serien. Det kan det nok ikke, men ikke fordi det er så mye dårligere. Personlig syns jeg Halo 2 ble en liten nedtur, men det er mulig det er hypen som drepte det. Republic Commando ble en positiv overraskelse, så de konkurrerer i alle fall om plassen i min Xbox. Det er også en forholdsvis stor flerspillerdel å meske seg i her. I tillegg til Deathmatch, Team Deathmatch og Capture the Flag, finner du også en Live!-del.

Star Wars: Republic Commando tilhører uten tvil den lyse siden når det gjelder det kvalitetsmessige, og svømmer rett og slett i den gode SW-stimen som ser ut til å råde for tiden. La oss håpe lyssabel-kalkunene har takket for seg, og heller søker karriere som eksotisk danser hos Jabba the Hut - for spillunderholdning hadde de ikke kvalifikasjonene til!

Star Wars: Republic CommandoStar Wars: Republic CommandoStar Wars: Republic CommandoStar Wars: Republic Commando
8 / 10
+