Spider-Man

Spider-Man: Turf Wars

Andre kapittel i en trilogi har ofte en tendens til å bare føles som et lite pusterom mellom den nysgjerrighetspirrende starten og intense slutten. Turf Wars faller dessverre i den fellen.

Å finne det perfekte tidspunktet å slippe utvidelser på kan virkelig ikke være en enkel sak. Horizon: Zero Dawn sin The Frozen Wilds-utvidelse ble sluppet åtte måneder etter spillet. Slik fikk Guerrilla nok tid til å lytte til tilbakemeldingene fra fansen og lage nye ting, men samtidig hadde flere glemt historiedetaljer og kontroller. Så har vi Spider-Man. Et spill hvor de tre utvidelsene kommer de tre første månedene etter lansering, noe jeg frykter er grunnen til at de viser de negative sidene med å få dem såpass kort tid etter selve spillet.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Jeg kunne nemlig nesten bare copy/pastet anmeldelsen min av The Heist-utvidelsen for å si mine meninger om Turf Wars, for innholdet er mye det samme. Historien fortsetter ganske kort tid etter der den slapp sist. Hammerhead står i rampelyset nå som han ønsker å bli kvitt de andre mafia-familiene, noe som gjør at Spider-Man og Yuri får samarbeide mye tettere. Problemet er bare at to, tre timer er langt fra nok tid til å virkelig vise dybden i Hammerheads figur og bygge opp historien på en god måte. Flere av sekvensene som kunne vært meget interessante i et eget fullverdig spill får ikke nok tid på skjermen til at de virkelig fester seg, noe som også går utover figurutviklingen. Utenom Hammerhead er det en annen person i historien som virkelig ville blitt mer gripende og spennende, men ender i stedet opp med å føles påtvunget og unaturlig. Til og med Black Cat sin litt lenger tid på skjermen gjorde henne mye mer troverdig og sjarmerende, så Insomniac burde virkelig tatt seg mer tid til å lage en større utvidelse som ga mer rom for historien.

Da ville de også kunne levert mer nytt gameplay-messig, for atter en gang er det snakk om småtteri. Forrige episode ga oss kraftige fiender med mitraljøser, og denne gangen er det eneste nye tilskuddet karer med jetpacker og energiskjold som flyr lynraskt mot deg og etterlater seg skadelige spor. Disse fungerer greit nok med tanke på variasjon siden de krever en helt ny tilnærming i kampene, samtidig som de gjør kampene generelt mer utfordrende.

Utenom det får Spider-Bot utfolde seg enda mer i et historieoppdrag ved å sniklytte på samtaler, uten at det føles nevneverdig annerledes enn hvordan vi ellers har brukt den gjennom spillet. Denne mangelen på nyvinninger merkes også i sideaktivitetene som er spredd rundt i enkelte bydeler. Turf Wars' "innovasjon" er enkelt nok at vi først skal følge etter en bileskorte før den så blir angrepet av enten skarpskyttere eller andre biler. Utviklerne har rett og slett bare blandet sammen gamle sideaktiviteter i en ny en, hvor du ofte bare følger etter en treg konvoi i et lite minutt før noe litt spennende faktisk skjer.

Topp det hele med ny baseoppdrag som foregår på akkurat den samme måten, og flere Screwballs-utfordringer med et enda større fokus på photo-bombs, dom helt klart har økt vanskelighetsgraden litt uten at de tilfører noe nevneverdig variasjon av den grunn.

Spider-Man
Spider-ManSpider-ManSpider-Man

Dermed trenger ikke dere som er ute etter noe nytt gameplay-messig å kjøpe utvidelsene separat, men heller vente til siste episode kommer i desember. Om du derimot bare ønsker mer av det samme og er nysgjerrig på hvor Insomniac har tenkt å ta Spider-Mans historie i fremtiden leverer Turf Wars varene. Her får vi en historie som atter en gang avsluttes på en slik måte at den bare føles som teasing til en meget spennende og actionfylt avslutning. Dette irriterer meg litt siden The Heist gjorde det samme uten at flokene ble løst opp denne gangen. Med såpass mange løse tråder frykter jeg at den tredje episoden ikke vil klare å leve opp til forventningene utviklerne nå har bygd opp om den også bare er på to, tre timer. På den annen side har denne teasingen gjort det veldig klart at jeg vil kjøpe den tredje episoden med en gang siden nysgjerrigheten min så til de grader er pirret, for her er det mye spennende som kan skje. Forhåpentligvis får vi da noe mer nytt og spennende gameplay-messig også, for akkurat nå føles det hele bare som innhold som lett kunne vært i spillet fra starten av.

7 / 10
+
Mer Spider-Man, tre nye kule drakter, flere detaljer som hinter til spennende ting i fremtiden,