Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Rockstar er tilbake etter årevis med problematisk utvikling, og leverer deres beste spill hittil.

Iblant hender det at vår oppfatning av historiefortelling og kunst blir forvandlet og aldri blir det samme igjen. Vi har alle gode minner fra slike opplevelser hvor vi på et eller annet vis blir endret, enten det er ved å lytte seg gjennom Pink Floyds The Wall i sin helhet, se byen folde seg i Inception, eller ankomme neon-opplyste Vice City for første gang. Disse øyeblikkene er kjære for oss, og det krever sanne mestre for å skape dem. Det er derfor Rockstar innehar en såpass spesiell posisjon innenfor denne industrien, fordi nesten hver enkelt av oss har minst ett slikt øyeblikk fra et av deres prosjekter. Det kan være et bankran i Grand Theft Auto V, skuddveksling i Saint Mark's Bistro i San Andreas eller den gangen man redder bandet Love Fist i Vice City.

For mange spillere er det derimot øyeblikket hvor man slipper unna den sikre død på grensen mellom USA og Mexico, med en million stjerner på himmelen og José Gonzalez' Far Away på øret som holder John Marston med selskap, som er en av de sterkeste opplevelsene mediet har å tilby. Det er definitivt en av de få opplevelsene som forandrer hele måten du ser på historiefortelling, om figurbygging og hvilken kraft disse digitale historiene kan ha.

Red Dead Redemption 2

Det er på grunnlag av øyeblikk som dette at Rockstar ønsket å vende tilbake til westernuniverset med en oppfølger, og på dette fundamentet ble Red Dead Redemtion 2 født. Et oppdrag om å gjøre det bedre, å gjøre mer for å senke deg ned i universet og trollbinde deg. Nå kan jeg endelig fortelle deg hvorvidt Rockstar har lykkes med den ambisiøse oppgaven de ga seg selv for flere år siden, og hvorvidt de nok en gang har lykkes med å skape en opplevelse og et øyeblikk som vil huskes og omforme vår forståelse av mediets kapasitet.

Red Dead Redemption 2

Selv om Red Dead Redemption 2 deler likhetstrekk med Grand Theft Auto, og det originale Red Dead Redempion fra 2010, er det klart og tydelig fra første stund at mange av de mekaniske fundamentene fra tidligere titler har blitt forkastet til fordel for noe nyere og tyngre. Dette er starten på noe helt nytt for studioet, samtidig som det er smidd i flammene av noe veldig kjent.

Det gamle og ville vesten er i ferd med å dø sakte men sikkert hen. Gjennom industriens flammer blir landskapet omformet for å tjene behovet for en mer moderne befolkning som nå er entreprenører i stedet for ofre, gjørere i stedet for tenkere. Hånd i hånd med det moderniserte tankesettet følger også det statlige nærværet, onkel Sam og de samfunnsstrukturelle rammene som skaper lov og orden, men alt dette kommer på bekostning av den friheten europeiske bosettere dro for å finne i utgangspunktet. Dette tankesettet passer ikke for Dutch Van der Linde. Han vil unnslippe myndighetenes stramme grep, regler og etablissementet. Dette unnflyr han rent fysisk, noe som skaper en vei for likesinnede å følge etter gjennom det ville og utemmede landskapet hvor de kan beskytte hverandre mot det mer moderne tankesettet. Det er her vi finner oss selv i rollen som Arthur Morgan, Dutchs nestkommanderende, en pålitelig livvakt og et lojalt medlem av banden. Morgan ble funnet av Dutch som gutt og ble oppdratt til å følge de samme idealene. Hans lojalitet kjenner derfor ingen grenser, hans viljestyrke er urokkelig, og selv om gjengen som regel lever av å ta fra andre uheldige sjeler ser han liten grunn til å stille spørsmålstegn ved Dutchs motiver. Han har tross alt ofret ekteskap, barn og eiendom for disse idealene, idealer han selv tror på.

Red Dead Redemption 2

Men som du kanskje allerede har gjettet er ikke dette et eventyr hvor folk finner lykke og en varig pensjonisttilværelse. Dette er en tragedie, som det burde være. Dette er en fortelling om å være så nær det du vil ha men likevel ute av stand til å nå det, som ofte er tilfelle med de tragiske livene som går tapt, vågale brekkene og brutte forbindelsene i Rockstar-spill. Først og fremst må det nevnes at spillet gjør en formidabel jobb med å introdusere oss for nye og gamle rollefigurer, som ikke bare har interessante ting å si, men som faktisk samhandler med Arthur og skaper egne narrative tråder. I midten av det hele finner vi Arthur: En staut, lojal håndhever som ikke tuller rundt og setter pris på når folk ikke går rundt grøten. I likhet med Dutch kjenner han på en faderlig omsorg for gruppen. Enten det er drukkenbolten Bill Williamson, den rappkjeftede Sadie Adler, den vise Hosea Matthews eller den rolige Charlie Smith, ser han til disse menneskene, og de ser til ham. Gjennom historien ser vi dem banne til hverandre, dele intime øyeblikk rundt leirbålet eller gjennomføre ubeskrivelig grufulle og barbariske handlinger mot andre, før de deler en øl med hverandre etterpå. De er langt ifra noen helter, men gruppen blir sakte men sikkert en samlet rollefigur som du passer på, og de forskjellige individene blir ansiktene til denne rollefiguren.

Red Dead Redemption 2

Sjelden har et spill maktet å få en spiller til å bry seg om et samfunn av distinkte personligheter, hvor det er så lett å peke på den enkeltes styrker og svakheter, samtidig som du føler på et umiddelbart ansvar for hver enkelt av dem. Dette er takket være et konstant bombardement av kløktig manusforfatterskap, som rutinemessig minner deg på tidligere hendelser samtidig som man følger opp viktige deler av historien. Det er et narrativt blikk for detaljer man sjelden finner andre steder, og definitivt ikke på dette nivået i andre Rockstar-spill.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Etter hvert som historien i spillet utfolder seg vil leiren migrere gjennom spillets verden. Dette fører historien fra akt til akt, og skaper en følelse av fremgang og momentum fra start til slutt. Så snart leiren slår seg ned står du fritt til å ta i bruk alle de forskjellige systemene den kan tilby. Der mange Rockstar-spill har gitt deg en base, et husrom eller i det minste et hjem rollefiguren kan kalle sitt eget, har ingenting vært i nærheten av baseleiren i Red Dead Redemption 2. Herifra kan du samhandle med hver enkelt rollefigur, og de vil ha unike og interessante historier å fortelle deg hver gang du kommer tilbake. Du kan endre Arthurs klær og sko, som du kan kjøpe mer av i spillets verden, eller du kan barbere deg. Arthurs hår og skjegg vokser i sanntid, noe som betyr at du vil se skjeggstubber vokse frem etter en dag og to uten bruk av barberhøvel. I tillegg har du minispill som du kan delta i og mestre, som kortspill eller domino. Leiren vil trives og vokse jo mer arbeid du legger ned i å støtte den. Dersom du jakter ned et par dyr og spytter i noen dollar her eller der vil kokken være i stand til å lage bedre måltid, noe som gir bedre utholdenhet takket være et bedre kosthold, og leirens innbyggere vil dermed tilby bedre ammunisjonstyper til salgs. Ikke bare det, men leirens hovedbok tilbyr deg også oppgraderinger til den enkelte rollefigurens telt, samt en oversikt over all tilgjengelig medisin, ammunisjon og mat. Du kan til og med bruke dyreskinn for å tilpasse utseendet på leiren.

Leiren er en spillmekanikk. Den tjener en funksjon for spilleren og knytter Arthur til spillets verden gjennom barbering, spising, soving, tømmerhogging og et sted hvor man kan ta på seg nye oppdrag. Men den er noe viktigere enn det. Den knytter deg direkte til denne gruppen med lovløse og utstøtte. Leiren blir kjær for deg, og ikke minst blir den et hjem på en måte Rockstar aldri har klart å presentere tidligere.

Men iblant må selv den mest hjemmekjære av oss forlate redet og utforske omgivelsene våre, og så snart Arthur gjør dette vil du gang etter gang blir slått av en verden ulik alle andre, hvor omgivelsene er så bergtagende at det er vanskelig å løfte kjeven opp igjen fra gulvet. Settingen er perfekt realistisk og går aldri langt bort fra den verdenen og historiske epoken Rockstar forsøker å skildre. Samtidig er den designet på en måte som skaper konstant estetisk variasjon, fra brølende elver til snødekte fjelltopper, fra støvete ørkener til alligator-infiserte sumper. Man har forskjellige biomer som inneholder forskjellig dyreliv, som alle har sine karakteristiske adferdsmønstre og særegenheter. Nesten hver enkelt av dem er knyttet til jaktutfordringer, pelser og skinn kan selges for penger i de forskjellige byene, og kjøttet kan doneres til leiren. Det er mye vilt å jakte på. Bisonflokker gresser fortsatt på engene, grizzlybjørner jakter i fjellene, og hjorter piler frem og tilbake mellom trærne. Du kan jakte dyr med pil og bue, finne og temme nye hester og fiske i elver og innsjøer etter stør og laks. Verdenen i Red Dead Redemption 2 oser av karakter, men det som vil overraske deg fra starten er hvordan det føles å være utendørs med Arthur uten andres selskap. Selv om den er stor er mye av verdenen vill og foreløpig utemmet, noe som betyr at man jakter, samler urter og fisker på øde plasser. Det er utenfor sivilisasjonens rammer, i det minste enn så lenge, men du føler aldri at du befinner deg i et tomrom. Den slags krever nøyaktig design og talent.

Uansett hvor Lars Monsen du måtte føle deg er det viktig å besøke sivilisasjonen iblant. Rockstar har tross alt introdusert en rekke mekanismer for å skape realisme, og etter noen dager i villmarken vil Arthurs klær bli skitne, overskuddet hans vil bli labert dersom han ikke har sovet, og våpnene vil bli tilsmusset hvis de ikke tas godt vare på. Akkurat som med cowboyene i det ekte ville vesten er det nødvendig å besøke byene. Selv om det kan virke overflødig på overflaten, er det å ha faktiske ærender i byen og møte nye folk der en oppriktig fantastisk måte å oppleve den historiske epoken spillet er satt til. Leiren, skogene, elvene, fjellene - det er hjemmet ditt, og småbyer som Valentine eller store metropoler som Saint Denis er et nødvendig onde. Men når du først er der kan du like gjerne oppgradere våpnene dine hos en våpensmed, der du kan tilpasse hver enkelt del fra munning til kolbe. Du kan betalte for gullbelegg eller bare oppgradere den for hurtigere ladetid. Hvis du er fattig, og det kommer du til å være rett som det er, holder det med en enkel rensing av våpnene for å unngå feilskudd. Hotellene tilbyr deg husrom der du kan hvile for å samle krefter eller til og med ta et bad. Landhandlere tilbyr deg lokalt sladder og et bredt utvalg av bruksgjenstander, mens doktoren selger deg medisiner. Alle disse stasjonene er nødvendige å stoppe på dersom du ønsker å være en fullt ut funksjonell lovløs, og det blir aldri langtekkelig. Det er fordypning, og selv om begrepet er noe vagt passer det godt her. Det er oppslukende arbeidsoppgaver.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2

Det som slettes ikke er langtekkelig er oppdragene du tar på deg gjennom den minst 50 timer lange historien. Leirens innbyggere og nye rollefigurer du møter langs veien vil tilby deg store og små oppdrag, som inneholder alt fra brekk til jakt, fra å unngå agenter til å ta en kompis med til byen for en drink. Fortellingen har et briljant tempo med avslappende øyeblikk med total stillhet hvor Arthur og de andre rollefigurene snakker sammen og blir levende rett foran øynene dine, og intens action hvor du egentlig bør ha en hjertestarter tilgjengelig i leiligheten, der hver kule ikke bare er laget av bly men også av rollefigurenes vilje til å overleve. Variasjonen her er bedre enn den noen gang har vært, selv i GTA V, som står som det perfekte høydepunktet når det kommer til lineære oppdrag i en åpen verden. På et øyeblikk veksler spillet utmerket og mesterlig mellom polerte lineære opplevelser som plutselig åpner verdenen igjen for deg. Det er vanskelig å dykke dypere ned i detaljene uten å avsløre virkelig minneverdige øyeblikk, men man kan trygt si at det ikke finnes to oppdrag som føles helt like.

Et aspekt som sørger for variasjon er det konstante bombardementet av mekanikker som spilleren kan bruke for å samhandle med spillverdenen. Da tenker jeg ikke bare på rent fortellertekniske ting, som at Arthur kan hilse på forbipasserende, roe gemyttene eller stjele fra folk, men også når det gjelder kamp. Hvert enkelt våpen har en særegen følelse og sine umiddelbare fordeler, og det er tilfredsstillende å skyte og lade med hvert enkelt av dem. Vekt og bruk føles helt og fullt realistisk. Det samme gjelder Arthur - han beveger seg målbevisst men samtidig tålmodig, og selv om de helhetlige bevegelsesmønstrene og handlingene kan virke tregere enn det man er vant til kommer man til et punkt hvor man innser hvor skrøpelig andre lignende rollefigurer beveger seg. Etter et lettere og mer responsivt kontrollsystem i Grand Theft Auto V går Rockstar nå tilbake til noe tyngre, noe spillet blir mye bedre av.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2

I tillegg til hovedfortellingen har man sideoppdrag som dukker opp som større sirkler på kartet, hvor man må finne oppdragsgiveren ved å bruke øynene og ørene. Ikke bare det, men oppdragene kan ganske enkelt bli åpnet opp ved at man samhandler med omgivelsene. På ett punkt finner Arthur et brev som ligger ved siden av sengen hans i leiren, som viser seg å være fra ekskjæresten hans. Ved å lese dette brevet åpner man opp en rekke med oppdrag som ville vært skjulte dersom Arthur ikke hadde plukket opp dette spesifikke brevet. Fremmede gir deg meningsfulle samleobjekter å jakte på, og det er alltids noen dusører å hente i den store spillverdenen. Ikke bare det, men en av leirbeboerne vil be deg om å "overtale" folk til å betale tilbake lånene de skylder. Nesten alle disse aktivitetene blir belønnet med medaljer, akkurat som i Grand Theft Auto V, og det er vanskelig å se for seg at man i det hele tatt blir ferdig med Red Dead Redemption 2 dersom man går for gull i flesteparten av de tilgjengelige aktivitetene.

Uavhengig av hvilke aktiviteter du velger å gjøre er det uansett én konstant - dette er ett av de vakreste spillene noensinne utviklet. Det er ikke et utsagn man skal ta lett på, og selv om de visuelle forbedringene er godt representert her, er det nok en gang design, håndverk og atmosfære som er utslagsgivende her. Mye av dette er vage begreper, men på ett vis er Red Dead Redemption 2 det mest håndlagde spillet noen gang, og idet du tvinger deg gjennom det ville landskapet vil du ta deg selv i å stanse fordi du for eksempel skimter et lite vann i skogåpningen. Det er i slike øyeblikk du faktisk kan se hvordan en designer har plassert hvert enkelt objekt i denne enkeltscenen. Området tjener kanskje ikke en mekanisk funksjon - som regel gjør de ikke det - men det er der og noen har laget det.

Ansiktsanimasjonene har blitt drastisk forbedret for å servere mer troverdige scener, og en strøm av animasjoner skaper konstant taktil feedback som sørger for å forankre spilleren i settingen. Dersom det finnes et spor av negative ting å ta tak i, må det være at bildehastigheten sliter noen få steder under en gjennomspilling på PS4 Pro, men det var aldri nok til å ødelegge innlevelsen. Men er den der? Ja, det er den.

Bill Elm og Woody Jackson vender tilbake med et triumferende lydspor som består av 192 spor, som kicker naturlig inn ut ifra hva Arthur gjør og opplever. Selv om dette ikke akkurat er et nytt triks er det svært effektivt. Kraftige trommer slår inn for å understreke en vill skuddveksling, og den slags passer aldeles utmerket til westernstemningen. Det er derimot melankolien i musikken som treffer deg i de tragiske øyeblikkene, og man kan trygt si det er nok til å fremkalle en tåre eller to gjennom spillets gang.

Men jeg går rundt grøten her og haler ut tiden, for dere vet alle hvor jeg vil med dette. Personlig visste jeg ikke dette, men jeg hadde en anelse da jeg tilbrakte seks timer med spillet tidligere denne måneden. Den følelsen har vokst, og nå, etter å ha tilbrakt flere titalls timer i denne bergtakende verdenen, har anelsen vokst til å bli noe pansret og skuddsikkert. Red Dead Redemption 2 er et spill som markerer et vannskille og er en øyeblikkelig klassiker. Det er både et nytt høydepunkt for et studio som har levert dem kontinuerlig i flere tiår, og samtidig er det kulminasjonen av en reise - en reise hvor målet ikke bare var å skape en verden som er interessant og yrer av liv, men en verden hvor man virkelig kan fortape seg. Som et resultat har jeg ingen problemer med å kalle Red Dead Redemption 2 for akkurat det det er, og det det fortjener å være: Et mesterverk.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+