Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Dragon Quest VIII er kjent som et av de mange klassiske rollespillene til PS2. Over ti år senere har spillet nå tatt turen over til Nintendos håndholdte...

Da Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King opprinnelig ble lansert til Playstation 2 her til lands i 2006 (2004 i Japan), markerte spillet et viktig skille for serien. Det var nemlig første gang et Dragon Quest-spill ble tilgjengelig for oss europeiske spillere. Med tanke på at serien overgår Final Fantasy i popularitet i hjemlandet Japan, måtte en nesten si at det var på tide.

Selv om Square Enix i dag eier både Dragon Quest- og Final Fantasy-seriene, representerer de to langt på vei hver sin ende i JRPG-sjangeren. På den ene siden finner du Final Fantasy-spillene, hvor hvert spill forsøker å gjøre noe nytt og unikt. Hvorvidt dette blir vellykket eller ikke er en annen sak, men hvert Final Fantasy-spill vil oppleves som en unik opplevelse. På den andre siden finner du Dragon Quest, som satser på å holde ting så tradisjonelt og velkjent som mulig, og hvor nye elementer først og fremst er et resultat av nye tider mer enn et ønske om ekstrem innovasjon. Dette kommer kanskje aller mest til uttrykk gjennom grafikkens stilart, som fra starten av har hatt det umiskjennelige preget til Dragon Ball-pappa Akira Toriyama.

Med andre ord: Kjøper du et Dragon Quest-spill, vet du i stor grad hva du får. Du får et japansk rollespill av den gode, gamle sorten, med monstre, turbaserte kamper, mørke grotter og livlige byer. Du får rollefigurer hvor de snille er veldig snille, og de slemme er så i overkant slemme at du praktisk talt ser det på dem. Alt pakkes inn i en grafikkstil hvor monstre og rollefigurer ser ut som om de stammer fra Dragon Ball, og musikken serveres av serieveteran Koichi Sugiyama (bransjens kanskje eldste aktive komponist, som i disse dager i en alder av 85 år jobber med musikken til Dragon Quest XI). Hvis noe av dette høres veldig frastøtende ut, eller du overhode ikke har interesse, tviler jeg på at dette spillet vil endre innstillingen din.

Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Med det sagt: Hvis du fortsatt leser anmeldelsen og er noenlunde nysgjerrig på Dragon Quest-serien eller noe som kan minne om et klassisk JRPG, er Dragon Quest VIII fortsatt et utmerket sted å begynne. Spillet er kan hende ti år gammelt, men i det store og det hele har det modnet godt, og passer i dag utmerket som et rollespill man kan ta med seg på farten.

Som vanlig i Dragon Quest-spillene inntar du rollen som en navnløs helt. I dette spillet er vår helt opprinnelig en vakt ved slottet Trodaine, og den eneste av tjenerne ved slottet som overlever idet Trodaine blir angrepet av den onde trollmannen Dhoulmagus. Kong Trode og prinsesse Medea overlever også, men kongen har blitt forvandlet til et grønt monster og prinsessen til en hest. Sammen legger dere derfor ut på en reise for å finne og beseire Dhoulmagus og ende forbannelsen. Med dere på laget har dere også den enkle, men godhjertete krigeren Yangus, og etter hvert får dere også med nye allierte som også ønsker å se Dhoulmagus overvunnet, slik som rikmannsdatteren Jessica.

Dragon Quest VIII tar aldri seg selv altfor seriøst, og har en lett tone som gir assosiasjoner til humoren i filmer som The Princess Bride og Stardust. Samtidig er ikke historien blottet for alvor og triste øyeblikk heller. Det er flere som dør i løpet av historiens gang, noe som faktisk oppleves som oppriktig trist til tider. Den helhetlige historien er kanskje enkel, men den fortelles på en underholdende måte som gjør at man ikke føler for å legge spillet fra seg. Dette til tross for at rollefigurene er i overkant snille eller slemme, noe som ikke minst gjelder Dhoulmagus, en av de kjedeligste JRPG-skurkene jeg har vært borti på en stund.

I motsetning til originalen, men i likhet med nyversjonen av Dragon Quest VII til 3DS, er monstrene synlige på verdenskartet og steder du infiltrerer. Dette gjør det lettere for deg å velge når du skal kjempe mot monstre eller ikke. Monsterkampene er temmelig tradisjonelle og enkle å forstå. Det hele er turbasert, og både rollefigurene og monstrene har mulighet til å angripe, bruke magi eller forsvare seg. Det unike for Dragon Quest VIII er at man kan «psyke seg opp», hvilket betyr at man står over en omgang men øker angrepskapasiteten til den respektive figuren. Gjør man dette mange nok ganger kan angrepskapasiteten bli mangedoblet, noe som kan komme hendig med. Men pass på, for fienden har den samme muligheten.

Utover noen praktiske valg for å tilpasse spillet til bruk på to skjermer har ikke 3DS-versjonen særlig mange åpenbare nyheter sammenlignet med originalen, og det meste handler om noen finjusteringer av enkeltkomponenter. En nyhet som fans av originalen trolig vil sette pris på er at spillet nå har to ekstra (og kjente) rollefigurer som kan bli med på ferden. En av de andre nyhetene er en kamerafunksjon, hvor du skal ta bilder av spesifikke gjenstander eller personer mot belønning. Dette hjelper deg å bli ekstra oppmerksom på omgivelsene dine, og blir derfor mer moro enn først antatt.

Det som har slått meg mens jeg har testet spillet på juleferie, flyreiser og venterom de siste ukene, er at Dragon Quest VIII egentlig er et perfekt spill å ha med seg på farten. Det rolige tempoet, den kjente spillmekanikken, den enkle men gode musikken og den sjarmerende grafikkstilen er alle med på å bidra til en god håndholdt opplevelse anno 2017. Det rolige og bedagelige tempoet gir dessuten et godt avbrekk fra nyere rollespill med et høyere og mer intenst tempo, enten det er snakk om Bravely Second eller Final Fantasy XV. Forhåpentligvis er det flere klassikere fra samme tidsepoke som kan få en lignende håndholdt overhaling, ikke minst til glede for dem av oss som ikke eide en PS2 i gode, gamle dager.

Med det sagt er det ikke alt ved denne nyversjonen som er like godt gjennomført, særlig på den visuelle fronten. Sammenligner man videoklipp fra den originale PS2-versjonen og 3DS-versjonen, er det lett å se at 3DS-versjonen ikke gir et skarpere visuelt uttrykk. Tvert imot har 3DS-versjonen svakere grafikk enn originalen, hvilket er synd, ettersom originalen har en svært vakker cel-shading til grunn. Man kan selvsagt spekulere i ulike årsaker til at det har blitt slik, men en nyversjon av et ti år gammelt spill bør kunne klare å presentere en skarpere grafikk, ikke svakere. At 3DS-versjonen heller ikke har 3D-funksjonalitet i det hele tatt kommer også som en overraskelse.

Musikken i spillet har fått en fin oppjustering, men dessverre kan ikke det samme sies om stemmeskuespillet. På sistnevnte område er det mye dårlig å finne (for ikke å si høre), og det merkes at dette er det første spillet i serien hvor stemmeskuespill ble tatt i bruk. Stemmeskuespillet til for eksempel Yangus er såpass karakteristisk at jeg forstår hvorfor man ikke vil gjøre noe med det, men jeg skulle gjerne hatt noe bedre å høre på mens jeg spilte.

Dermed ender man opp med en portering av en gammel klassiker som med fordel kunne vært enda mer forseggjort, men som fortsatt ikke ødelegger spillets kvaliteter. Dragon Quest VIII har holdt seg godt gjennom det siste tiåret, og for min egen del er det en glede å kunne gjenoppdage det gamle eventyret. Spillere som absolutt ikke kan fordra japanske rollespill eller som ønsker spill i sjangeren med skyhøyt tempo bør kanskje styre unna, men er du det minste nysgjerrig på sjangeren eller serien er anbefalingen herved gitt.

8 / 10
+
Et bedagelig og avslappende JRPG som ikke tar seg selv altfor seriøst, gode rollefigurer, en herlig grafikkstil som fortsatt passer, en historie med både humor og alvor, et godt rollespill å ha med seg på farten, kameramodus er moro.
-
Mye dårlig stemmeskuespill, dårlig skurk, noe tregt tempo, ingen 3D-funksjonalitet, nedskalert grafikk.

• Gimegkos