Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Visceral Games har tolket Battlefield-serien med politi og røvere fremfor krigshissige nasjoner, og vi har testet om dette faktisk fungerer...

Etter å ha arrestert en god del folk, men også skutt langt flere, har jeg endelig den hovedmistenkte i siktet. Jeg har ropt «stopp i lovens navn», men han er ikke spesielt samarbeidsvillig. Han er ettersøkt for dophandel, og det er mitt største ønske å sende ham i kasjotten. Jeg blir litt distrahert, han mumler noe om at dette ikke var en del av avtalen og gir bånn gass. Avtalen? Hva var det han snakket om? Her er det noe som ikke stemmer.

Livet som politietterforsker i Miami kan være tøft. Doptrafikk, væpnede gjenger og korrupte kollegaer finnes hvor enn du snur deg, og det er ikke lett å vite hvem man skal være mest redd for - dine kollegaer eller de kriminelle. Det Hardline prøver å fortelle oss, gjerne mer enn én gang, er at skillet mellom disse to kan være hårfint.

Jeg spiller som etterforsker Nick Mendoza, en cubansk flyktning med en kjip far og et ønske om å stoppe kriminell aktivitet. Etterforskningen tar Nick ut på dypt vann, og før han vet ordet av det står han fastlåst mellom et korrupt system og sine egne prinsipper. Resultatet er en tur i fengsel, men han brytes fri for å bistå i kampen mot de som fikk ham inn bak lås og slå i utgangspunktet. Herfra får han operere på motsatt side av loven, noe som ser ut til å passe både ham og meg selv veldig godt.

Battlefield: Hardline
Ved å være rask kan man enkelt arrestere flere samtidig, og makkeren din hjelper gjerne til hvis vedkommende er i nærheten.

Enspilleren er bygd opp som en TV-serie, og det er tydelig at gjengen hos Visceral Games er like glade i alle former for underholdning. Referanser til kjente filmer og serier kommer på løpende bånd, og utvikleren har heldigvis en såpass avslappet holdning til Hardline at det fungerer. Det er ment som en lettfordøyelig actionopplevelse, og det er nettopp det vi får. Med på laget har Visceral hentet inn Bill Johnson som har jobbet med serier som The Americans og The West Wing, og skuespillerne kommer fra merittert arbeid i True Detective, Justified og House of Cards for å nevne noen. Til tross for en god del slapt lipsync-arbeid er det lite å utsette på stemmeskuespillernes prestasjoner. Dessuten fungerer manuset godt til ambisjonene spillet har.

Jeg kaller det Hardline, for Battlefield-navnet kan være litt villedende. Hvis du elsket militærsjargongen i de to foregående spillene, så er det greit å ha det i bakhodet at dette er mer løst og ledig. Kanskje litt Miami Vice møter The Wire, uten at jeg kan gå god for samme kvalitet i Hardline som i sistnevnte TV-serie.

Med det formatet som utgangspunkt er det naturligvis en stram regi i Battlefield: Hardline, men i motsetning til tidligere er det langt mer åpent. Vi slippes ikke løs i en sandkasse, men det finnes i det minste flere veier til målet - dog med noen flaskehalser ispedd. Nick Mendoza kan snike seg rundt og ta ut de kriminelle i stillhet, eller han kan kaste seg rett inn i det og skyte seg gjennom. Selv er jeg svak for å jobbe ubemerket, så mye av spilletiden min har gått med til å skanne områder for fiender og alarmer. Skulle jeg bli oppdaget av en eller flere kan jeg vise politiskiltet og arrestere hele gjengen. I så fall gjelder det å handle raskt, for de kommer til å prøve seg på noe hvis de får muligheten. Creative director hos Visceral, Ian Milham, sa at det skal være mulig å spille gjennom hele historien uten å ta livet av noen, men når jeg tenker tilbake har jeg litt problemer med å se hvordan det skal gå. Nå har jeg imidlertid kun spilt gjennom én gang, men jeg synes å huske at det var situasjoner hvor en fredelig løsning var umulig. Det er uansett flere valgmuligheter gjennom spillets gang, og det liker jeg.

Battlefield: Hardline
I enspilleren er du låst til å oppleve kjøringen fra bak rattet, mens i flerspilleren kan du endre perspektiv til å se kjøretøyet utenfra.

Du får to hjelpemidler som gjør det enklere å finne alternative ruter, og disse er en zipline og en entrehake. Veldig praktisk hvis du har lyst til å gå inn fra taket, eller hvis du vil flykte raskt fra taket og ned til bakkenivå. Det er dessuten smart å ta med seg en gassmaske på de aller fleste oppdrag, for det er mye tåregass ute og går - bare et lite tips.

Den kunstige intelligensen byr på en litt blandet opplevelse. Fienden er ikke nådig når jeg først er oppdaget, og de beveger seg heller mot meg enn å stå i dekning. De er dessverre ikke så glupe som utvikleren vil ha det til, så ved å finne et smart sted å stå kan man ta ut store deler av fienden ved å vente på at de skal stille seg i døråpningen. De kan distraheres ved å kaste tomme patronhylser, men jeg hadde liten suksess med dette. Resultatet i mitt tilfelle var stort sett en mer aggressiv gjeng som ikke virket særlig distrahert.

Du stiger i gradene ved å arrestere visse personer mens du er ute på jobb, eller ved å finkjemme områdene for bevis som hjelper deg i å løse saker. Dette gir deg tilgang på bedre våpen og utstyr, og det tilfører litt mer dybde til en enspiller som historisk sett er ganske grunn. Stopper du for å plukke opp en Mac 10 fra en fallen fiende, så er den dessuten i våpenkassen din resten av spillet. Praktisk, enkelt og helt riktig.

Battlefield: HardlineBattlefield: Hardline
Både enspilleren og flerspilleren byr på varierte områder å besøke. Fra sumpene i Everglades til sentrum av Los Angeles.

Våpnene, lydene og grafikken er slik vi har lært oss å forvente fra serien, men sistnevnte varierer veldig i kvalitet. De pene teksturene, lyset som skaper et lekkert gjenskinn i våt asfalt og partikkeleffektene er lekre på Playstation 4, mens vegetasjon ikke imponerer. Gress og busker ser kantete og hakkete ut, noe som jo kan skyldes at konsollen ikke er sterkere. Våpnene ser i hvert fall bra ut, og de låter dessuten skikkelig bra.

Det er viktig å nevne igjen at Battlefield: Hardline ikke er Battlefield slik vi kjenner serien fra tidligere. Enspilleren er en fornøyelig gjennomspilling for alle som liker actionspill, og Visceral leker seg mye med både TV-serieformatet og grunnoppsettet fra Dice. Resultatet er et actioneventyr som ikke tar seg selv så veldig høytidelig.

Selv om det jo er vel og bra at Battlefield: Hardline leverer en enspiller som er vel verdt den tiden det tar å rase gjennom, så er det nok flerspilleren det knyttes størst forventninger til. Den første betaen fra i fjor sommer var en aldri så liten katastrofe, og mange følte de spilte Battlefield 4 med politi og røvere fremfor noe som passet til settingen. Deretter ble spillet utsatt, og en ny beta ble sluppet. Denne gangen føltes det som om ting klaffet litt bedre. Nå er altså spillet ferdig, og etter drøyt 20 timer i flerspilleren har jeg mange gode og noen ikke fullt så gode opplevelser å se tilbake på.

Flerspilleren byr på stor variasjon med hele syv moduser og ni ulike kart. Det burde altså være mulig å finne en favoritt, og jeg anbefaler deg å begynne i en av de fem modusene som er laget spesielt for Hardline. Disse fem er Hotwire, Heist, Blood Money, Crossfire og Rescue, men før jeg går i detalj på disse bør jeg forklare litt om hvordan Battlefield: Hardline skiller seg fra de tidligere spillene i serien.

Kartene er mindre, du bruker mer tid i hjertet av kampen og du løper raskere. Tanken er at du skal bruke mindre tid på transport, og mer tid på å ha det gøy. Dette legger naturligvis noen dempere for de som helst vil kjøre tanks eller fly jagerfly, for ingen av disse er representert i spillet. I stedet får du ulike kjøretøyer basert på det vi kan kalle naturlig blant nettopp politi og kriminelle. Dette kan være en tung omstilling for mange, men samtidig er det naturlig at disse ikke er med denne gangen. Som en erstatning har man entrehake og zipline som skal sørge for en mer vertikal ferd i kartene.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA som skal skildre Hotwire.

Blant de nye modusene har jeg hatt det mest moro med Blood Money. Her skal de to lagene kjempe om å sikre seg brorparten av en pengehaug som skal deponeres i hvert av lagenes base. Etter hvert som kampen utfolder seg blir det imidlertid like viktig å angripe motstanderens base så vel som pengehaugen, men man må også beskytte sin egen haug. Dette byr på god dynamikk og sørger for at kampene endrer karakter opptil flere ganger gjennom runden.

Hotwire har vi snakket en del om tidligere, og det er med god grunn. Som alltid forutsetter det at du har samarbeidsvillige lagkamerater, for du trenger minst en som kan henge ut av vinduet og skyte både forfølgere og de som har stilt seg opp langs veien med RPG og granatkastere. Litt i samme ånd som Conquest skal man her kontrollere gitte punkter på kartet, men vrien er at disse er kjøretøy. Kjøretøy som du må holde oppe i en viss hastighet for at motstandernes tickets skal tømmes. Her kan man gjøre mye nyttig skade hvis du har en dyktig helikopterpilot og en treffsikker 12,7-skytter, men det er definitvt morsomst å være en av tre som stikker overkroppen ut av en sportsbil i hundre kilometer i timen.

Modusen som egentlig passer best til settingen er Heist, men her har jeg ikke helt funnet flyten. De kriminelle skal bryte seg inn, stjele noe verdifullt og sende avgårde tyvgodset i et helikopter. Jeg føler jeg har store fordeler som politi ved at jeg ofte kan avskjære han som løper med tyvgodset på ryggen ettersom han sjelden har noen til å beskytte seg. Dette kan naturligvis forandre seg etter lansering når flere komplette vennegjenger og klaner kan samarbeide i større grad.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA som skal skildre Rescue.

Crossfire og Rescue er veldig raske moduser hvor du får ett forsøk. I førstnevnte skal du enten operere som livvakt for en informant, eller så skal du sørge for at han ikke kommer i sikkerhet. Spiller du som informant, eller VIP, har du kun en pistol til hjelp, og det er essensielt å holde seg litt i bakgrunnen mens dine lagmedlemmer rydder vei. I Rescue spilles det fem mot fem, og målet er å frigi ett av to gisler - eventuelt sørge for at politiet ikke redder dem. Begge disse modusene har en veldig fin nerve i seg ettersom man kun får ett liv, og man spiller best av ni runder.

I tillegg til disse fem nye har vi også de større slagene som finner sted i Conquest og Team Deathmatch med opptil 64 spillere. Jeg forstår at disse er med for å tekkes gamle fans av serien, men de kan også virke litt mot sin hensikt. Her forsvinner mye av særpreget Visceral har satt på spillet, og sammen med en duppende bildeoppdatering føler jeg at fans av disse modusene vil ha det mer gøy i eksempelvis Battlefield 4.

Battlefield: Hardline
Promobilde fra EA som skal skildre Heist.

Noe som må adresseres er hvordan kjøretøyene oppfører seg. Jeg forstår hvorfor Visceral har valgt å gjøre styringen så tight og gitt bilene perfekt veigrep, men det føles ikke naturlig. Det føles dessuten ikke så veldig forskjellig å kjøre en sportsbil eller en tankbil, og det drar meg litt ut av hele opplevelsen. De har kanskje tenkt at man har nok å tenke på i et spill som dette, men en mer variert og realistisk opplevelse av kjøretøyene hadde likevel vært å foretrekke.

Battlefield: Hardline er et spennende tilskudd til serien, men det må ses mer som et skritt til siden enn et skritt fremover. I tillegg til den fornøyelige historiedelen har Visceral kokt sammen en underholdende, raskere og mer tilgjengelig flerspiller som gjør noe litt annerledes med serien. Det er ingen revolusjon, men utviklerne benytter grunnpilarene i Dice' flaggskip til å skape noe som står som et friskt alternativ til de militærfokuserte spillene i Battlefield-serien.

Flerspilleren er testet på en pressetilstelning i tillegg til på offentlige servere som har vært åpne før lansering.

8 / 10
+
Kul enspiller som faktisk er verdt å spille, godt produsert, mer åpent enn tidligere og de nye flerspillermodusene fungerer godt med det nye konseptet.
-
Dårlig lipsync, noen kjedelige sekvenser og teit AI, føles litt ubalansert i deler flerspilleren, bilfysikken er ikke god, bildeoppdateringen i kampene med 64 spillere har en tendens til å falle og de er heller ikke så godt tilpasset den nye settingen.

8
Battlefield: HardlineScore

Battlefield: Hardline