Battlefield 3

Battlefield 3

Dice lever opp til forventningene og gir oss den råeste krigssimulatoren noensinne. Morten har tatt pulsen på slagmarken i Battlefield 3...

Jeg brukte kanskje ett minutt på å bestemme meg. Innen den første traileren fra Dice og Electronic Arts' nye storsatsning Battlefield 3 var over hadde jeg tatt valget. Jeg var nødt til å oppgradere PCen min. Det har jeg heller ikke angret på.

La meg starte med å berolige alle som mistet nattesøvnen over flerspillerbetaen som herjet for en måneds tid siden. Det ferdige produktet holder et langt høyere nivå enn det vi ble servert i september. Dice har skapt en sammensatt og omfattende krigspakke som hever den allerede høye listen i skytespillsjangeren. De holder seg tro mot sin egen suksessoppskrift, samtidig som de har vegret seg for å ta de helt store sjansene.

Kampanjedelen i Battlefield 3 skiller seg ikke nevneverdig ut fra mengden, verken i positiv eller negativ forstand. Historien følger en amerikansk soldat som sitter i avhør med sine overordnede, to beintøffe herremenn som har brukt årevis på å perfeksjonere "good cop, bad cop"-rutinen, mens selve oppdragene opptrer i form av tilbakeblikk.

Battlefield 3
Kampanjen starter som skytespill flest, i en sliten by i Midtøsten.

Man kastes ut i en actionfylt reise på tvers av landegrensene. Du starter på sedvanlig vis i et krigsherjet land i Midtøsten, men før du vet ordet av det går rutineoppdraget skeis og du avdekker terroristenes plott for å knuse den vestlige verden. Herfra står atombombetrusler, heftige skuddvekslinger, bakholdsangrep og merking av mål med infrarøde kameraer på menyen. Man får med andre ord servert alt man kan forvente av et moderne krigsspill. Oppskriften er velkjent, men den funker.

Nå må dere ikke misforstå meg og tro at kampanjen i Battlefield 3 er en smakløs suppe av klisjéer og utdaterte metoder. Det er slett ikke tilfellet. De mellom 6 og 8 timene man bruker på historien byr på en rekke actionpakkede og stramt regisserte sekvenser, som titt og ofte får pulsen til øke. Likevel mangler historien det lille ekstra for å virkelig målbinde en bortskjemt spillanmelder som meg.

Mens historien i Battlefield 3 ikke er nok til å gi rutinerte skytefans hakeslepp, finnes det heldigvis andre sider ved spillet som skaper denne effekten. Både lyden og grafikken er nemlig enestående i Battlefield 3. Og når jeg sier enestående mener jeg det i ordets rette forstand. Jeg har aldri spilt et vakrere spill, og jeg har aldri hørt et mer imponerende lydbilde.

Særlig bruken av lyskilder og refleksjon er imponerende. Nesten alle nivåene du besøker kan skilte med vakre omgivelser og nydelige effekter. Nivåene som foregår i regnvær vil ta pusten fra deg idet lyset fra reklameplakater og lyktestolper reflekteres i de speilblanke, regnvåte overflatene. Legger man til lyden av kuler og granater som praktisk talt suser forbi ørene dine, får man en intens opplevelse der følelsen av å være tilstede på slagmarken er sterkere enn noensinne.

Battlefield 3
De regnvåte overflatende viser den nye Frotbite 2.0-motoren fra sin beste side, og det er vanskelig å la være å nyte utsikten.

Den banebrytende grafikken, og det sterke lydbildet danner nemlig grunnlaget for noen spektakulære actionscener, og særlig én scene gjorde inntrykk på meg. Et stykke ut i historien må nemlig våre amerikanske helter storme et bankhvelv fienden bruker som hovedkvarter. Etter å ha rappellert ned en heissjakt kastes man inn i selve hvelvet der en armé av finlandshetter venter parat. Den øredøvende lyden av maskingevær og granater fyller rommet, mens den skarpe belysningen skinner i de speilblanke gulvflisene. Hundrevis av dollarsedler flagrer i rommet, mens betongveggene pulveriseres av kuler og krutt. Hele scenen suger til seg oppmerksomheten og nekter å gi slipp før den siste tomhylsen har falt på gulvet. Vi står igjen i et herjet område, et vakkert regissert kaos der de siste dollarsedlene fortsatt danser rundt i luften.

Dette samspillet mellom lyden og grafikken, og selve opplevelsen, er gjennomgående i Battlefield 3. Både i kampanjedelen og flerspilleren. Det blendende sollyset kan hindre deg i å se farer som kommer stormende mot deg, og den tykke røyken fra eksplosjoner og brennende bygninger skaper dekke for listige soldater. På samme måte kan det øredøvende brølet fra bygningen som kollapser ved siden av deg overdøve den knivbærende soldaten som sniker seg opp bak deg.

Samtidig er det ikke til å komme utenom at Dice er smertelig klar over hvilke kort de har å spille med. De flotte lyseffektene er overdrevne, og på mange måter vakrere enn virkeligheten. Dice har åpenbart designet nivåene med tanke på å vise frem den nye Frostbite 2.0-motoren, og selv om de fleste vil la seg imponere, kommer trolig noen til å føle at Dice har smurt på for tykt. Personlig har jeg ikke dette problemet, og i løpet av gjennomspillingen døde jeg mang en gang fordi jeg var mer opptatt av å beundre omgivelsene enn å besvare ild.

Battlefield 3Battlefield 3
Dice benytter enhver mulighet til å vise frem de nye lyseffektene, enten det er solskinn på lyse dagen eller lyspærer som bryter gjennom natten.

Det er likevel noen få områder der det visuelle ikke lever helt opp til det ellers så høye nivået. Jeg har sett finere himmel og mer naturtro elver i andre spill, og et par teksturer mangler den sylskarpe oppløsningen resten av spillet prydes av. Dette blir likevel for småplukk å regne i den store sammenhengen, og det er ikke nok til å hindre meg i å gi både grafikken og lyden i Battlefield 3 full pott.

Fansen av serien vil hardnakket og korrekt påpeke at Battlefield-serien i hovedsak handler om krigføring for flere spillere. Battlefield 3 er intet unntak. Mens kampanjedelen har hentet inspirasjon fra konkurrenter som Call of Duty, følger flerspilleren trygt i fotsporene til forgjengerne. Battlefield er og blir spillet som lever opp til navnet sitt. Det er selve slagmarken som står i sentrum. Det er følelsen av å være en del av et krigsmaskineri som er i fokus.

Du er ikke en supersoldat med jetpack eller nanodrakt. Du er en ganske alminnelig soldat som deltar i en militæraksjon. Battlefield 3 fungerer ok for en gjeng ensomme ulver, men skal man virkelig utnytte det spillet har å by på må man jobbe sammen. Man må ta i bruk de forskjellige klassene og kjøretøyene man har til rådighet. Man må tenke som en soldat, eller aller helst et kompani. Dice har tidligere vist at de mestrer flerspillersjangeren, og i Battlefield 3 har de raffinert og polert formelen i alle ledd.

Battlefield 3
Variasjonen i designet er høy og på ett tidspunkt i kampanjen besøker man en kontorbyggning som kunne vært hentet direkte fra Mirror's Edge.

Samtidig er det ikke så mye nytt å spore i flerspillerdelen. Kjernemekanikkene er de samme, og måten man spiller på er som den alltid har vært. De fire klassene man stiftet bekjentskap med i Battlefield: Bad Company 2 er nesten de samme, og den eneste forskjellen er at medic-klassen har blitt byttet ut med support-klassen. Support-klassen deler nå ut ammo, mens helsepakker deles ut av assault-soldatene. Vi får også et gjensyn med jetflyene fra Battlefield 2. Disse er tilgjengelige på de større kartene og gir kampene en ny dimensjon, i hvert fall når man har mestret kunsten å manøvrere de.

Ved lansering får vi ni flunkende nye kart å boltre oss på, alle med sin unike utforming. Variasjonen er stor, og byr på alt fra trange gater til vidåpne ørkenlandskaper. Kontrastene er store mellom små kart som Siene Crossing-kartet og de massive Operation Firestorm- og Caspian Borders-kartene. Likevel byr alle kartene på intens action, som vil tilfredsstille både gamle Battlefield 2-fans og de som foretrekker mer kompakte arenaer. Kjøretøyene er samtidig minst like viktige som før, og ofte er det laget som mestrer de forskjellige hjelpemidlene som kommer seirende ut av slaget.

Når det gjelder spillmoduser er også disse kjente og kjære, og strekker seg fra Rush og Conquest til den klassiske Team Deathmatch. Spillmodusene påvirker også kartenes utforming, i Rush er området man kan bevege seg på vesentlig redusert, noe som videre øker variasjonen.

Et av områdene jeg hadde håpet Dice ville utforske videre var de dynamiske ødeleggelsene. Disse ble introdusert i Bad Company 2, og de bidro i stor grad til å endre måten man spilte krigsspill på. Dessverre ble jeg litt skuffet på dette området i Battlefield 3. Ødeleggelsene er fremdeles på plass og de er like omfattende og viktige som i Bad Company 2, men samtidig har de ikke blitt tatt skrittet videre. Jeg hadde en drøm om å jevne hele kvartaler med jorden, men det ser ut som denne drømmen må vente.

Battlefield 3
Skademotoren er omfattende og forseggjort, men samtidig ganske lik den vi så i Bad Company 2.

Mens ødeleggelsene ikke har utviklet seg all verden, har Dice lagt til et nytt gameplay-element kalt supression. Supression øker realismen på slagmarken og fører til at soldater som blir beskutt blir forstyrret. Synet mister fokus og skuddene mister nøyaktigheten, slik at soldatene blir nødt til å finne nye posisjoner. Supression er et effektivt tiltak som gjør det lettere å bekjempe snikskytere og andre soldater i dekning, men heldigvis er ikke effekten så stor at det føles urettferdig når man selv blir utsatt for det.

Til tross for supression er kjernen i Battlefield 3 den samme avhengighetsskapende krigsballetten vi kjenner fra tidligere. Dice har imidlertid fått plass til en og annen nyhet utenfor selve gameplayet. Mest nevneverdig er den nye samarbeidsmodusen, og sosial-/statistikk-tjenesten Battlelog.

Samarbeidsmodusen er en kjærkommen nyhet som lar to soldater prøve seg på seks dedikerte samarbeidsoppdrag. Variasjonen er høy også her, og modusen inkluderer alt fra tradisjonelle skuddvekslinger til infiltrering, og støtteoppdrag med snikskytterrifle. De største og mest episke øyeblikkene er forbeholdt enspillerdelen, men samarbeidsoppdragene er overraskende forseggjorte og på høyde med kampanjedelen. Intensiteten opprettholdes også ved at man må starte på nytt hvis begge spillerne dør, så her gjelder det å passe på partneren sin.

Battlefield 3
Variert kartutvalg og hundrevis av belønninger å høste inn vil utvilsomt sikre Battlefield 3 en plass blant kjempene i skytesjangeren.

Battlelog-tjenesten er også et fint tillegg, som gjør det lettere enn noensinne å følge spillstatistikken til deg selv og vennene dine. Tjenesten brukes til å starte opp alle spillets moduser, og den er lett å navigere seg rundt i da den benytter seg av et tradisjonelt web-grensesnitt. Samtidig er det litt plagsomt at man må gå ut av spillet dersom man vil bytte server, og for mindre kraftige maskiner kan nettleseren stjele minne som ellers kunne blitt brukt til selve spillet.

Holdbarheten til et spill som Battlefield 3 vil alltid være avhengig av at du faller for kjernen i gameplayet. Når først forelskelsen har satt seg, ligger imidlertid forholdene til rette for mange timer med moro. Antall oppgraderinger og belønninger du kan høste er svimlende høyt, og alt man kan ønske seg av tilleggsutstyr blir låst opp etter hvert som man spiller videre.

Konklusjon:
Battlefield 3 er tidenes råeste krigssimulator. Med en enda strammere kampanjedel og flere nye spillelementer hadde Battlefield 3 gjort seg fortjent til full pott, men jeg kan ikke annet enn å slå fast at slagmarken aldri har vært vakrere eller mer overbevisende. Dette er en varm anbefaling til alle som liker skytespill.

Denne anmeldelsen er basert på PC-versjonen av Battlefield 3. Spillet er testet med en oppløsning på 1920x1080 og alle innstillinger på maksimum. Testsystem: Windows 7 64-bit, i5 Quad-Core @ 3GHz, 8 GB RAM, ATI HD 6850 OC @ 890 MHz.

Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3
Battlefield 3Battlefield 3Battlefield 3
9 / 10